fredag 9 juli 2010

Dwight ser tillbaka på veckan

Efter fyra dagars vistelse i skogen har jag nu återvänt till det som, helt felaktigt, brukar benämnas civiliserade trakter. Mycket verkar ha hänt under min frånvaro och det känns som att Konungariket inte riktigt kan sköta sig om jag inte är ständigt närvarande.

Ett rykte om att Maud Olofsson ska avgå har spridits och eftersom det kommer från hennes egna led så skyller hon på socialdemokraterna.

Gudrun Schyman eldar upp 100.000 riksdaler för att uppmärksamma löneskillnader mellan män och kvinnor. Ehh... Jaha... Min fru, min dotter, mina systrar, mina systerdöttrar min granne och ett antal fler kvinnor jag känner har samtliga en högre lön än vad jag någonsin har haft så... Ja...

Sven Otto Littorin avgår. Enligt egen utsaga är det på grund av en vårdnadstvist, enligt bladet är det för att han är kriminell. Att Littorin är kriminell är ingen nyhet, han är medskyldig till att mängder av arbetslösa tvingas in på arbetsplatser där dom får utföra ett fullgott jobb till praktiklön. Alltså har Littorin gjort sig skyldig till slavhandel, men om det är därför han avgår vet jag inte.

Littorin kommer nu att få anmäla sig på arbetsförmedlingen och efter 90 dagars karens kommer han att kunna kvittera ut A-kasseersättning. Han kommer sedan att få gå en fyra månader lång kurs där han ska lära sig att skriva ett CV, när han gjort det kommer han att skickas till reningsverket för att praktisera som avloppsrensare. Möjligheten finns dock att han kan ta det lite lugnt och kvittera ut 1,3 miljoner i ersättning för att han inte klarade av sitt jobb.

Kollegan Mannan har skrivit till Rikskronofogden angående vansinnet att umgängesbarn enligt Kronofogden inte är riktiga barn och därför inte behöver äta. Hon fick svar från en tillfällig Rikskronofogde vid namn Michael Necke som skyller ifrån sig och säger att det är domstolen som sagt till dom att det ska vara på det här viset. Enligt andra så är det en lögn. Han fortsätter att älta samma mantra som hans chef Liedström Adler brukar göra; schabloner kommer att göra allt bra. Jag vet inte hur det ska hjälpa mig eftersom det kommer att innebära att jag får mindre pengar än idag, åtminstone om jag räknar efter dom mallar som Kronofogden lagt fram. Ett av dom bästa styckena i Neckes brev är när han använder sig av det nya modeordet balans; "Att reformera löneutmätningsreglerna är emellertid inte den enda vägen som är möjlig för att skapa en större balans mellan gäldenärens skyldigheter att betala och borgenärens rätt att få betalt." Ehhh... bara skyldigheter å ena sida och bara rättigheter å andra. Jag tror att herr Necke behöver en grundkurs i det Svenska språket om han tror att det innebär någon som helst balans.

Alliansfritt Sverige uppmärksammar att personer med betalningsanmärkningar inte får handla medicin på avbetalning. Bra att dom skriver det men jag kan inte se att det är någon nyhet att betalningsanmärkningar ställer till ett helvete för folk.

På tal om ett Aliansfritt Sverige så är nog det bra men själv vill jag nog helst se ett Politikerfritt Sverige.

Per och Ulrika fortsätter sin vandring i Almedalen och om deras förunderliga äventyr kan ni läsa här; Måndag, Tisdag, Onsdag, Torsdag, Fredag

Och så upprepar jag mig lite genom att ännu en gång uppmana er att läsa vad en av Konungarikets småföretagare tycker om regeringens behandling av Jan Ertsborns insolvensutredning.

På sidan Fattiga Riddare finns ett diskussionsforum, besök det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


3 kommentarer:

  1. Tack Dwight, du gjorde en helt korrekt iattagelse angående brevet från Mikael Necke om familjesituationen och "balansen". Jag är personligen mest ledsen över att barnen till gäldenärer inte lyfts fram, när det i själva verket är ungarna vi lever för. Är det så svårt att förstå?

    SvaraRadera
  2. Javisst lever vi ett härligt land, där dubbelmoralen härjar fritt. Empatin flödar över sina breddar och allt är bara så rosaskimmer aktigt att t.o.m Miss Piggy skulle bli avis.

    SvaraRadera
  3. Så bra du uttrycker dig. Man skulle ha det som Göran Persson, han opererades och låg på sjukhus med full lön han på den tiden... det kan få andra göra minsann.
    Tack för att du länkar till mig, har ju hittat hit nu också så länkar till dig oxå! :)

    SvaraRadera