tisdag 27 juli 2010

Dwight tycker att det mesta är obegripligt

Jag har jämt haft svårt att förstå att andra människor tänker. Givetvis vet jag att dom gör det men det känns fel på något vis. Om vi sedan kommer till att dom inte tänker på samma sätt som jag gör då blir tillvaron mycket bisarr. Eftersom jag har rätt i allt så måste det ju vara något fel på alla andra. Det här är väldigt svårt att förklara på ett begripligt vis så jag nöjer mig med att säga att tanken på att man kan tänka och tycka annorlunda än vad jag gör skapar en mycket obehaglig overklighetskänsla hos mig.

  • Katarina Brännström säger att hon gillar att inkomstklyftorna ökar.
  • Gunnar Axén säger ena månaden att åtta av tio sjukskrivna är simulanter, nästa månad säger han att fusket inom sjukförsäkringen är minimalt.
  • Reinfeldt säger att sänkta skatter skapar jobb samtidigt som Anders Borg, lite motvilligt, säger att sänkta löner är det som skapar jobb.
  • Kronofogden säger att umgängesbarn inte är riktiga barn och därför inte behöver äta.
  • Min arbetsförmedlare säger att jag måste söka jobb som reseförsäljare trots att jag inte har något körkort.
  • Husmark-Pehrsson säger att nya sjukförsäkringssystemet är en succé eftersom hela 2,9% av dom utförsäkrade har återgått till arbete.
  • Kronofogden säger att dom är opartiska samtidigt som dom samarbetar med gangsterorganisationen Svensk Inkasso.

Sedan går dessa människor hem efter en hård dag i gulagen och funderar lite över vad dom ska ha till middag och om dom kanske ska gå och hyra sig en film, kanske ringa sin syster och skvallra lite om moster Gertrud och som avslutning på kvällen ta och läsa ut ”Vredens Druvor” av Steinbeck... den är ju SÅ bra.

Som sagt... en mycket obehaglig overklighetskänsla.

när jag somnar drömmer jag om tjära och fjädrar....
facklor, högafflar, rep...
allt kommer att bli bra...
allt kommer att bli bra...
hör jag någon säga.

Jag rekommenderar denna vecka följande sång:

Jag rekommenderar denna vecka följande läsning:

Livsrop
The Rocker
Fattiga Riddare Sthlm
NollKoll
Resurspank
NoCash
Ljuramannen


Länk till intressant.se
Länk till Bloggkartan

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. Jag förstår att du tycker att det mesta är obegripligt. Det mesta ÄR nämmligen obegripligt!! Så det är inte du som är galen, det är alla andra, bara så du vet ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, så bra kan inte jag uttrycka mig - precis mitt i prick!!! Håller fullständig med dig - det ÄR obegripligt, väldigt mycket av det som sker....

    SvaraRadera
  3. Du är galen Dwight. Liksom jag. Och världen är obegriplig. För dig. Liksom för mig.

    och jag vet inte. Det finns fler än du och jag som ser världen som den är och hur lätt det vore att vi fick en ordning i världen. En bra ordning. Men alla tallar står i vägen för skogen.

    SvaraRadera
  4. Men det vore väl ok om dom sänkte lönerna OCH skatterna? Så blir det mindre pengar i skattkistan och vi måste göra oss av med några myndigheter?

    Så får människor behålla sina pengar. Istället för att som nu betala pengar till statliga tjänstemän som arbetar för att plåga livet ur människor?

    SvaraRadera