torsdag 1 juli 2010

Dwight tänker på Katarina


Min stora idol och förebild Katarina Brännström har på sin blogg en ruta som heter ”Om mig” där hon bland annat skriver ”Jag kommer från en släkt där solidaritet, att göra rätt för sig och arbete mot orättvisa varit ledstjärnor.” Vad jag förstår har hon valt att bryta helt med sina gamla släktideal. Solidaritet är inte det första ord som dyker upp när jag tänker på Katarina, inte ”arbete mot orättvisor” heller och eftersom hon är politiker är hon automatiskt diskvalificerad att använda uttrycket ”att göra rätt för sig”, åtminstone i den mening jag ger det. Vidare skriver hon att hon gärna ägnar sig åt hederligt kroppsarbete som trädgårdsarbete, vedklyvning och målning. Det är hedervärda sysslor alla tre och jag skulle bli mycket tacksam om hon kunde ägna sig åt dessa på heltid. När hon gräver i potatislandet, svingar klyvyxan eller skapar ett impressionistiskt verk i Renoirs anda så utgör hon ingen större fara för allmänheten, när hon sitter i civilutskottet och är ”bestämmarkärring” är hon däremot livsfarlig.

Katarina - en sann människovän

Häromdagen skrev Katarina om fattigdom på sin blogg och konstaterade att de hemlösa i Konungariket har sig själva att skylla. Hon fick en hel del kritik för detta uttalande och kände sig tvungen att förklara att hon blivit missförstådd. Hon menade att de som fick skylla sig själva var ”de som ägnat sig åt vidlyftiga affärer, spel, missbruk, köp på kredit eller tar lån man inte kan betala, som röker och dricker i stället för att använda pengarna till vettigare saker.” Och med det försvaret blir det ännu bättre, det vet vi ju alla att gatorna och trappuppgångarna är fyllda med börshajar och bankdirektörer som spekulerat bort folks pensionspengar. Vidare så vet vi alla att bara man slutar att röka så kommer jobbet och bostaden innan man hinner blinka. Att Katarina sitter fast i vanföreställningar om skuldsatta vet vi sedan tidigare så det behöver jag inte kommentera. Missbruk är klassat som sjukdom, drogen, vare sig det gäller alkohol eller annan, är väldigt demokratisk och missbrukare hittar du i alla samhällsklasser. Direktörsfyllot, politikerfyllot och kändisfyllot har dock lite bättre förutsättningar än vad arbetslöshetsfyllot har. De förra ser man inte så ofta stå utanför bolaget och be om växelpengar.


En skara medborgare har fått syn på Katarina

Jag tycker att moderaterna genast ska göra Katarina till sin officiella taleskvinna. Här lindas inte föraktet in i nyspråkliga formuleringar utan får blomma ut ordentligt. Hon säger vad hon tycker och det är bra, alla politiker borde göra det. Då kanske medborgarna i Konungariket till sist såg vad det är för drägg vi har placerat i bestämmarposition och facklorna och högafflarna plockades fram.

På sidan Fattiga Riddare finns ett diskussionsforum, besök det.

Länk till intressant.se
Länk till Bloggkartan

Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

  1. Men titta vad GLAD jag blir! Du tänker igen!

    ...synd bara att du tänker på K. Brännström. Det är så lätt att bli upprörd. När man tänker på henne och hennes kompisar.

    644 dagar och squad har kommit från Ertsborns utredning. Ingenting görs...

    //Ulrika

    SvaraRadera