onsdag 21 oktober 2009

Dwight funderar på inkassolagen

Jag har läst dom bloggar som idag avhandlar ämnet absolut preskription och det är ”underhållande” läsning. Att preskriptionslagen i princip är samma idag som den var för 329 år sedan måste väl vara något slags världsrekord. Jag tycker att det hela tiden annars tjatas om att ”det går inte att tillämpa regler som sattes upp för x antal år sedan eftersom samhället förändras” men det gäller tydligen inte alla lagar och regler.

Lagar och regler sätts upp, konserveras eller skrotas av ett gäng individer som har bestämmande som yrke, så kallade politiker. En politiker tänker i första hand på att bli omvald så att hon/han har sin ekonomi tryggad i fyra år till, först i tredje eller fjärde hand kommer befolkningens väl och ve. Det innebär att politiker fullständigt skiter i frågor som som inte ges massmedial uppmärksamhet. Så fort en fråga hamnar på löpsedlarna så kryper det fram folk från skilda politiska läger och orerar om att dom alltid brunnit för just den här frågan.

Våra kära kvällstidningar, Expressen och Aftonbladet, brukar ju kunna skriva ett par hundra sidor och ge ut en specialbilaga om att ”Nisses Livs” säljer gammalt bröd eller något lika rafflande. Varför uppmärksammar dom inte inkassobolagens svinerier? Varför uppmärksammar dom inte inkassobolagens torpeder, kronofogdemyndigheten? Herregud, om siffrorna jag har läst stämmer så rör det här 20% av Sveriges befolkning. Dessutom skulle en ingående granskning av inkassomaffian även läsas av borgenärerna. Lösnummerförsäljningen borde bli avsevärd.

Och, då, kanske först då skulle dom proffesionella makthavarna, yrkespolitikerna, upptäcka att här finns en fråga dom kan krama ut ett par röster på.

Var nu snälla och tryck HÄR så kommer ni till Insolvens.



Kända inkasserare; Capone, Siegel & Luciano


1 kommentar:

  1. Hade inte jag lämnat en kommentar här? *förvirrad* om jag inte gjort det så undrar jag vilken stackars undrande person som får en kommentar som inte på något sätt makes sense...
    jaja.. hursom. hej hej. Jag kom helt av mig nu.

    //Ulrika

    SvaraRadera