torsdag 12 augusti 2010

Dwight tänker på mobbing och idioti.

För snart fem år sedan skrev den världsberömda artisten Wille Crafoord en artikel i bladet om hur kul han tyckte det var att mobba sina skolkamrater. Ja han tyckte till och med att mobbing var ”askul”. Därför känns det helt rätt att den världsberömda artisten gör Moderaternas kampsång inför valet. En hyena är och förblir en hyena...

Häromdagen ringde det på min dörr och eftersom jag var på ett strålande humör så tänkte jag: ”vad fan, jag öppnar och ser vem det är som vill förgylla min dag”. Utanför stod en man med ett brev och en skrivplatta. När han frågade om jag var jag så blånekade jag givetvis och hävdade bestämt att jag var och letade opaler i Australien. Han satte ingen större tilltro till mig utan skrattade lite och sa att han bara skulle lämna en räkning. Han stack åt mig ett brev, vände och gick utan att begära någon påskrift. Det betyder givetvis att jag inte har fått något brev...

Att majoren, utbildningsministern, rikstoken Jan Björklund vill tvinga föräldrar med vanartiga barn att vara med i skolan är givetvis rent trams och hans idé kommer aldrig att genomföras. Eftersom det snart är val och Björklund är ledare för ett litet skitparti som ingen vettig människa bryr sig det minsta om så måste han slänga ur sig dumheter på löpande band. Ju stolligare desto bättre eftersom inget ger så stora rubriker i bladet som idioti. Säkerligen finns det dessutom en och annan kretin som tycker att Björklund är en förståndig och handlingskraftig man och som förtjänar nämnde kretins röst i September och då har majorens utspel fyllt sin funktion. Det är samma sak med hans idé om att vi måste ha en lag som säger att man inte får ha burka i skolan. Nu finns det ju redan regler som säger samma sak och ämnet har varit uppe på skolverkets dagordning ungefär en gång. En gång känns som ett lite klent underlag för en lagstiftning. Jag rekommenderar Björklund att föreslå en ny lag som förbjuder brandmän att ha skridskor på sig under utryckning. Det borde falla allmänheten i smaken, vi kan ju för guds skull inte ha en massa brandmän som raglar omkring på skridskor när dom ska släcka bränder. Det begriper ju vem som helst. En antiskridskolag! NU!

Medan vi ändå är inne på det här med att ha en massa föräldrar hängande i klassrummen så kan jag berätta att det ingalunda är någon ny idé. I mitten på det glada 70-talet så tyckte min klassföreståndare att det vore alldeles strålande om min dåvarande vårdnadshavare kunde vara med i skolan under en dag. Och så blev det, min fostermor begav sig till skolan och tog plats i bakre delen av klassrummet. Själv gav jag fan i det där och begav mig till stadens soptipp där jag ägnade dagen åt att skjuta råttor med slangbella och stålkulor.

Tjänstemän inom stat och kommun är ofta ett gissel. Ibland tror jag att det är gamla kollegor till Wille Crafoord och då menar jag inte att dom är världsberömda artister utan att dom är gamla mobbare som traskar på i samma gamla fotspår. Att få sitta och bestämma över folks liv och hälsa utan att behöva ta något som helst ansvar passar dom alldeles utmärkt. Ta och skriv på den här namninsamlingen som kräver att tjänstemännen ska få det dom fruktar mest, ansvara för sina beslut och handlingar.

Avslutningsvis vill jag be Jan Ertsborn om ursäkt för att jag kallar Folkpartiet för ett litet skitparti. Ertsborn är undantaget, den klarast lysande stjärnan på en i övrigt väldigt grumlig himmel.

Den här veckans läslista är som följer;

NollKoll
FR Stockholm
Ljuramannen
På Riktigt
Resurspank
The Rocker
No Cash
Anyday Now
Livsrop
Nattljus
Jag Måste Väl Inte Ljuga

Länk till intressant.se
Länk till Bloggkartan

Läs även andra bloggares åsikter om ,,,


3 kommentarer:

  1. Himla bra inlägg! Så mycket på så lite yta!

    SvaraRadera
  2. Jag säger det igen...
    Dagens politik gäller bara för de välställda.

    Girighet och egen existens får styra våra politiker, då vi dumma svenskar köper allt valfläsk. År efter år...

    NoCash

    SvaraRadera
  3. Vad begär man av en (tambur)major?
    Han tror väl säkert att skolan kan styras som en kasern.

    SvaraRadera