tisdag 12 januari 2010

Dwight granskar Svenska medier

Jag har fått den uppfattningen att överskuldsattas situation inte uppmärksammas i media, eller uppmärksammas mycket litet. Om det görs så handlar det elva gånger av tio antingen om någon som ägnat sig åt så kallad lyxkonsumtion eller om någon stackars femåring som har dragit på sig trettiosjutusen parkeringsböter a´ 900:-. Inte, absolut inte, om dom som har blivit skuldsatta på grund av skilsmässa, sjukdom eller arbetslöshet. Inte heller handlar det om inkassobolagens maffiametoder eller Kronofogdens torpedjobb åt dessa.

Jag gjorde en vetenskaplig undersökning för att se om det stämmer och samtidigt se vad den Svenska pressen tycker är viktigt. Kvällstidningarnas löpsedlar rapporterar med jämna mellanrum att Laila Bagge, eller någon annan kändis, visat röven för hundratjugonde gången eller att någon lokalpolitiker har varit full och pissat i en rabatt. Det är möjligt att det är viktigt och påverkar många människors liv. Eftersom jag av ren självbevarelsedrift försöker undvika att umgås med 99,9999995% av befolkningen är jag mycket lite insatt i hur allmänheten tänker, resonerar och prioriterar.

Min högst vetenskapliga undersökning gick till så att jag gick in på fyra tidningars hemsidor, sökte på sex ord och skrev upp hur många träffar jag fick. Orden var; överskuldsättning, normalbelopp, gäldenär, nakenchock, sexdans och otrogen. Tidningarna var; Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Antalet träffar blev i stigande ordning:

  • 11 – Normalbelopp
  • 26 – Överskuldsättning
  • 29 – Sexdans
  • 36 – Gäldenär
  • 261 – Nakenchock
  • 2737 – Otrogen

Sedan drog jag till med att söka på Anna Anka och kom fram till 9061 träffar, men det är utanför protokollet. Det går inte att tävla mot ett Kaliforniskt psykfall från Skåne, det säger sig självt.

Den stora överraskningen är att ordet ”gäldenär” får sju träffar mer än ”sexdans”. Annars tycker jag att mina antaganden bekräftas ganska bra; att medierna anser att en kändisröv är tio gånger viktigare än att över 400.000 människor i Sverige är överskuldsatta och har mycket liten, eller ingen, möjlighet att påverka sin situation.


Diverse viktigheter rapporteras.

Är jag orättvis mot Svenska medier nu? Ja givetvis, dom skriver om en massa annan skit också, men det hör inte till dagens ämne, jag ber att få återkomma med vidare granskningar av den inhemska pressen.


Läs om , ,


Besök nu genast följande sidor annars kommer jag antagligen att kasta sten på er:


Noll Koll
Insolvens Sthlm
Skuldsatt
Obestånd
Villerider
Ljuramannen
Affesblogg
Att Göra Rätt För Sig

Johnny Rocker's Blogg

Inspirera



På sidan Fattiga Riddare finns ett diskussionsforum, besök det.

4 kommentarer:

  1. Orättvis? Naturligtvis! Du glömde nämna Sture Bergwall, alias Tomas Quicks Twittrande. Eller Reinfelds "söta" uppsyn. Annars så är det mer än en godkänd granskning av, tillståndet i våra Svenska medier.

    SvaraRadera
  2. Braa! Helt rätt, Dwight!

    Mvh Corner

    SvaraRadera
  3. Är vi kanonmat för media...eller finns inte en halv miljon människor. Skrämmande tanke vi finns inte ändå tjänar andra på vår olycka. Jag menar fogden utbildar personal (kort utb c:a 3mån) till en kostnad av i mille per person. Och ändå finns vi inte.

    SvaraRadera