måndag 16 november 2009

Dwight har fått brev från Eva Liedström Adler

För en tid sedan skrev jag ett brev till rikskronofogde Eva Liedström Adler och till min stora förvåning fick jag ett svar som tyder på att hon verkligen har läst det jag skrivit. Min erfarenhet av att korrespondera med myndigheter är att om man överhuvudtaget får ett svar så har det absolut inget med ärendet/frågan/saken att göra. Så dock inte denna gång.

När min feber har gått över och jag har slutat hallucinera om dvärgvampyrer så ska jag skriva ner några synpunkter. Tills vidare;

Hej Dwight,

jag vill inledningsvis tacka för ditt brev och ditt engagemang för Kronofogdemyndighetens arbete.

Vi är mycket medvetna om den utsatta situation som de överskuldsatta lever i och vi strävar efter att åstadkomma förändringar, t ex möjligheten till preskription för privatpersoners konsumentfordringar. Kronofogdemyndigheten har t.ex. vid flera tillfällen under senare år, bl.a. i samband med remissvar till departement, uppmärksammat lagstiftaren på att dagens löneutmätningssystem i många fall sätter gäldenärerna under en mycket stor press. De analyser myndigheten har gjort visar att det behövs en förändring. Detta gäller inte minst för de gäldenärer som i likhet med dig själv, är föremål för löneutmätning under långa tidsperioder. Myndigheten har arbetat fram ett komplett lagförslag till nya regler om löneutmätning som Justitiedepartementet har skickat till berörda myndigheter och organisationer för synpunkter. I detta arbete har vår ambition varit att hitta ett system som genom sin enkelhet gör besluten mer lättförståeliga för parterna och, på ett bättre sätt än idag, motiverar gäldenärerna till olika insatser för att minska sin skuldbörda. Förslaget innebär en långtgående schablonisering av utmätnings- och förbehållsbeloppen som, om förslaget genomförs, innebär att trycket på flertalet gäldenärer kommer att minska.

Dina synpunkter på handläggningen av ansökningar från inkassobolag tolkar jag som ett exempel på att vi inte lyckats sprida kunskap om vad som är Kronofogdemyndighetens uppdrag och hur reglerna ser ut. Kronofogdemyndigheten har ingen möjlighet att vägra att handlägga en ansökan från ett inkassobolag. Om fordringen inte är riktig är det en sak som den betalningsskyldige själv måste påtala när han eller hon fått del av ansökan. Det finns behov av ökad kunskap i samhället kring reglerna om betalningsskyldighet och hur man bör agera i de situationer när man får ett krav riktat mot sig. Myndigheten försöker bidra till att sprida sådan kunskap genom att vara tillgänglig för frågor via vårt kundcenter, lämna information på vår hemsida och vara informativa i de kontakter vi har med gäldenärer, intressenter och allmänhet. Vi arbetar fortlöpande för att våra insatser i dessa avseenden ska utvecklas och förbättras.

Jag beklagar att du upplever att inte alla handläggare på myndigheten är trevliga och förstående. Det är viktigt för oss att vi möter människor med respekt. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla vårt bemötande i våra kontakter. I detta sammanhang är det viktigt att vi lämnar korrekt och begriplig information, så att det som du har upplevt inte inträffar. I vårt uppdrag ligger bl.a. att verkställa obetalda fordringar så långt som lagen ger möjlighet. Det uppdraget kan vi inte välja bort. Ibland kan vadvi gör uppfattas som att vi är oförstående och inte tar hänsyn till gäldenärens situation. Genom att kontinuerligt utveckla våra arbetsmetoder, d.v.s. hur vi genomför vårt uppdrag, försöker vi öka kunskapen om vad myndigheten är skyldig att göra och se till att vi utför uppgifterna på ett bra sätt.

Du berättar i ditt brev att du får din försörjning genom sjukbidrag och att du kommer att vara föremål för löneutmätning under en lång tid framöver. Jag känner inte till någon närmare om din ekonomiska situation men den ljuspunkt som kan finnas för dig idag är att det finns en möjlighet att ansöka om och kanske beviljas skuldsanering. Ring gärna till Kronofogdemyndigheten, 0771-73 73 00, för att få information och hjälp med en eventuell ansökan om skuldsanering.

Med vänlig hälsning
Eva Liedström Adler


Som sagt har jag några synpunkter som jag ber att få återkomma till. En kort bara; Det var mycket lättbegriplig information jag fick när jag frågade hur skuldsanering fungerar på mitt senaste besök hos Kronofogdemyndigheten; "Det vill vi inte befatta oss med, det får du prata med Kommunen om."

Dwight

3 kommentarer:

  1. Det är nog så att den goda Eva Liedström Adler kanske inte vet vad hennes "mannar" gör och inte gör. Men det är ingen ursäkt, hon måste ta klagomål som ditt brev på större allvar och kräva in personuppgifter och ställa höga vederbörande mot väggen. Det terrorvälde som pågår (kanske bakom hennes rygg, vad vet jag) måste komma till ett slut. En fråga som kanske du Dwight eller någon annan kan besvara är, är Eva Liedström Adler politiskt tillsatt eller kommer hon från fogdens egna led! I det svaret ligger mycket som ger svar på varför hon agerat/inte agerat som hon gjort sen januariartikeln.

    /Rune

    SvaraRadera
  2. Jag vet faktiskt inte. Enligt Wikipedia så var hon tidigare åklagare och sedan avdelningschef på riksskatteverket. http://sv.wikipedia.org/wiki/Eva_Liedstr%C3%B6m_Adler

    Så det kan ju vara vilket som...
    Dwight

    SvaraRadera
  3. Dwight,

    Det är Kronofogden som tar beslut om skuldsanering men det är kommunens skuldrådgivare (om sådan finns) som hjälper till med råd och stöd.

    Kanske därför det blev missförstånd.

    Så gå först till kommunens skuldrådgivare och starta processen där.

    SvaraRadera