tisdag 17 november 2009

Dwight tänker på politik

Ämnet politik fyller mig med en oerhörd vrede...
Därför ska jag försöka att hålla det här kort...

Själv röstade jag första gången när det var EU-val, jag röstade då på den förlorande sidan. Sedan dess har jag huvudsakligen röstat på mig själv i både Landsting, Kommunal och Riksdagsval. Jag anser att jag kan ljuga precis lika bra som vilken politiker som helst och är, om jag får säga det själv, riktigt begåvad när det gäller att hitta på dumheter som har mycket lite, eller inget alls, med verkligheten att göra. Alltså borde jag platsa i denna maktens högborg som vi kallar Sveriges Riksdag.

Jag skulle dessutom kunna tillföra något som jag tycker saknas, folklig representation. Dom flesta politiker verkar ha en meritlista som ser ut ungefär så här; ”Jobbade aktivt i Partiets Ungdomsförbund, började sedan jobba på Partiets expedition i Skövde och blev invald i Riksdagen 19xx.” Jag lovar att min meritlista ligger betydligt närmare vardag och verklighet.

Var är socialbidragstagarna, asfaltsläggarna, dom långtidssjukskrivna, lokalvårdarna, skogshuggarna, musikerna, dom långtidsarbetslösa, lastbilschaufförerna , de nyktra alkoholisterna, potatisodlarna??? Det är ganska många grupper som verkar ha lite dålig representation i Riksdagen. Jo, jag vet att det finns en och annan tillfrisknad och antagligen en och annan aktiv fylltratt i riksdagen och möjligvis någon som varit arbetslös ett par månader också. Kanske till och med någon som haft ett riktigt jobb nån gång, alltså inte jobbat på Partiets högkvarter för det räknas inte. Vi låter dock dessa grupper vila nu och koncentrerar oss på avdelningen skuldsatta.

Om det nu är så att Riksdagen ska vara representativ för Sveriges befolkning så vill jag gärna veta vilka dom riksdagsmännen är som betecknas som överskuldsatta och ständigt är förföljda av Inkassomaffian och deras främsta torped Kronofogden. Det borde röra sig om närmare 70 stycken. Varför gör inte dessa sjuttio sina röster hörda och propagerar för förändringar i inkassolagen? Varför skriver dom inte motioner och kräver absolut preskription?

  • Kan det, Gud förbjude, vara så att det inte finns 70 överskuldsatta i Riksdagen???
  • Kan det, Gud förbjude, vara så att om du är överskuldsatt har du inte en chans att hamna på partiernas valsedlar???
  • Kan det, Gud förbjude, vara på det viset att Sveriges ca: 500.000 skuldsatta inte har någon representant i Riksdagen???

Fel av mig... Det finns en och annan som som skriver ett förslag eller en motion men jag har aldrig hört talas om det. Det är som om det görs enbart för att kunna rotas fram om någon, exempelvis er ödmjuke tjänare Dwight, skulle ha fräckheten att påstå att politikerna fullkomligt skiter i situationen för Sveriges överskuldsatta. Jag gjorde en sökning på Riksdagens hemsida och fick under perioden 081117-091117 sextio träffar på ordet överskuldsatt. Jag skulle ljuga som en politiker om jag hävdade att jag läste allihop. Jag skummade ett antal och visst nämns orden överskuldsatt och evighetsgäldenär här och där, lite i förbigående.

Ska vi rösta då? Är det någon mening? Blir vi lyckligare om vi får stoppa ner kuvertet i lådan och vara med och bestämma vem och vilka som ska jävlas med oss de närmaste fyra åren? För jävlas kommer dom att göra, tro inte annat. Det kvittar vilken partifärg du har gömt i ditt kuvert, inget blir riktigt bra... Utopia finns tyvärr inte. Särskilt inte om du råkar befinna dig i onåd hos Inkassomaffian och Kronofogden, då är Utopia väldigt långt borta. Jag hörde någonstans att vi måste rösta för att värna demokratin. Men är det en demokrati när hundratusentals människor saknar representation. Och är det egentligen inte så att demokrati bara är ett vackrare ord för minoritetsförtryck???

Hehe, tänk på det ett tag... Ordentligt... En liten stund till...

Själv kommer jag att rösta i nästa val. Inte för att jag förväntar mig, eller tror på någon stor förbättring eller ens någon större förändring. Utan för att, om möjligt, sakta ner försämringen.

Jag slutar med den här tanken;

Någonstans, jag kommer tyvärr inte ihåg var, läste jag om ett samhälle där dom styrande enligt lag inte fick äga mer än den som levde fattigast i det samhälle dom var satta att styra. Det kanske vore något att prova på i Konungariket Sverige.



Kejsar Dwight I - Ett alternativ

Ni som orkat med att läsa ända hit rekomenderas nu att besöka följande sidor:


Noll Koll
Insolvens Sthlm
Skuldsatt
O
bestånd
Villerider
Ljuramannen
Affesblogg
Att Göra Rätt För Sig


På sidan Fattiga Riddare finns ett diskussionsforum, besök det.

3 kommentarer:

  1. "...ett samhälle där dom styrande enligt lag inte fick äga mer än den som levde fattigast i det samhälle dom var satta att styra..." Fy f-n vad bra Dwight :-)
    Hur bra skulle det inte kunna bli i Sverige, där makteliten (politikerna bla) inte har en susning om hur det är att inte få behålla ett öre av surt inarbetade pengar, då fogden genom massor av trixande och utnyttjande av stiftade lagar ser till att lägga beslag på allt.
    VAL!?! Skämtar ni, vi har en tjänstemannadiktatur i detta land, så allt ert arbete med att "ge er röst" till ditt eller datt, har ingen som helst inverkan på hur det dagliga slitandet och släpandet för oss överskuldsatta blir. Vi är och förblir "hundlorten" som ibland råkar hamna under någon politikers sko (se hur diskussionen på moderaternas blogg, som Ulrika tipsade om, utvecklats). Den enda som vågade svara där, hon intog "försvarsställning 1A" omedelbart och klev sen av vidare diskussion när det blev för mycket som hon/de inte kunde svara på. De skrapar av "lorten" och vandrar vidare på "små lätta moln" utan att bry sig eller fatta något.
    "Rösta på mig själv" som du Dwight, kanske ett alternativ. Men att inte rösta alls, anser jag vara ett sätt för mig att visa att jag inte deltar i det "spel för gallerierna" som valen är, jag anser att valsystemet inte fungerar idag, om det ersätts med något som fungerar bättre så kanske (jag sa kanske) jag kan överväga att rösta, och NEJ jag har inget förslag färdigt på ett bättre system själv. Men det innebär inte att jag måste nyttja ett system idag som jag anser vara en parodi på demokrati.
    /Rune

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet Dwight, som jag skrev i min blogg så kan du se att vi inte FÅR ha någon som representerar oss, vi är ser du opålitliga och klassas som sexbrottslingar och kriminella, kolla bara på politikern i Huddinge som avgick , Varför? Jo han hade det jobbigt med Kronkalle och skulder.
    Affe
    Affesblogg

    SvaraRadera
  3. Värna demokratin. I din text så blev de raderna i sitt sammanhang väldigt komiska. Tragikomiska, men ändå, man får vara glad för det lilla :-)

    MVH
    Robert

    SvaraRadera