söndag 8 november 2009

Dwight ställer en fråga till Claes Månsson

Dante Alighieri beskrev i sin La Divina Commedia hur helvetet är uppbyggt. Helvetet består av nio kretsar där krets ett är lugnast och krets nio är fullkomligt ohygglig.

Det är intressant att titta lite på helvetets fjärde och sjunde krets. I den fjärde kommer dom giriga att få ägna evigheten åt att rulla en sten och i den sjunde kretsen samlas ockrarna och får ta en promenad tillsammans med de som idkat sexuellt umgänge med djur, promenaden sker i en glödhet öken och håller givetvis på i en evighet.

Min fråga till dig, Claes Månsson, är; I vilken av Helvetets kretsar tror du att du och dina medbrottslingar kommer att hamna, den fjärde eller den sjunde?

Själv kommer jag att hamna i den andra kretsen där jag för evigt kommer att blåsa runt i en storm.



Gustave Doré har ritat av Claes Månsson i Helvetet.

För er som inte vet så är Claes Månsson ordförande för Svensk Inkasso, en förening för maffialiknande inkassobolag. Verksamheten går ut på att med ockerräntor, hot och terror skaffa sig välstånd på andras bekostnad.

4 kommentarer:

  1. Finns någon helvetisk "rättvisa" skulle de naturligtvis hamna i krets sju, men de blir väl hyllade som hjältar där och hamnar som hin håles högra hand.

    /Rune

    SvaraRadera
  2. *s* hoppla. Dwight biter idag. Som vanligt. *GILLA*

    SvaraRadera
  3. Om jag hamnar i den sjunde kretsen skulle jag vara Djävulen evigt tacksam om jag slapp att idka sex med Clas Månsson. Att pussas med en ko eller en häst tycker jag inte låter lika farligt.

    SvaraRadera
  4. Jag för min del föredrar Claes Månsson,skådisen och komikern. En helvetisk klasskillnad. Mästerindrivaren Månsson tror han är överordnad skaparen himself.

    SvaraRadera