tisdag 3 november 2009

Dwight skriver brev till Eva Liedström Adler

Jag tänkte idag att jag skulle ge mig på Eva Liedström Adler, Rikskronofogde, men ju mer jag har läst av det hon skrivit så har min bild av henne som en sentida Sheriff av Nottingham förändrats. Vad jag har lärt mig av det är väl att jag ibland bör separera titeln från personen. Jag bestämde mig för att skriva ett brev till damen...

Hej Kära Eva!

Jag måste erkänna att du gör mig lite förvirrad. Kronofogden har sedan 1992 varit fienden, dom onda som utan någon förståelse och medkännande tar mycket och lämnar lite för lite kvar för att vardagen ska fungera. Sedan kommer du som är chef över hela härligheten och, i skrivelser och tidningsartiklar, visar empati och talar för en förändring. Det känns ytterst märkligt när den lede fi delar mina åsikter. Vem ska jag då rikta min ilska mot?

Myndigheten du basar över skulle dock behöva göra något åt sin framtoning så jag tänkte att du skulle få ta del av Dwights Imagekurs. I några få punkter ska jag ge dig några råd som, om du följer dom, kommer att förbättra Kronofogdens anseende avsevärt. Och du, det är gratis... Inga avgifter, inga dolda kostnader...

  • Gör dig av med dom anställda som dras med grava attitydproblem. Även om du kanske inte vill tro det så finns det bland dina underlydande dom som vräker ur sig spydigheter och hånfullheter när man försöker diskutera med dom. Förflytta dom till städdetaljen och låt dom för Guds skull inte träffa några klienter eller fatta några som helst beslut.
  • Säg upp allt samröre med dom kriminella organisationer som kallar sig inkassobolag. Om du nu är tvungen att agera torped åt dom så driv endast in den ursprungliga skulden, inte ockerräntan och deras ”hittepå-avgifter”. Eftersom den verkliga skulden ofta bara är ca: 25% av kravet så skulle det här ge gäldenären en realistisk möjlighet att bli av med den.
  • Ge gäldenärerna andrum i Juni och December. Claes ”Don” Månsson och hans medbrottslingar kommer givetvis att likt Joakim Von Anka skrika om att dom kommer att bli ruinerade och hamna på fattigstugan, men det ska du inte bry dig om, dom ljuger. Dom extra pengar som gäldenärerna får under dessa månader kommer först och främst gynna barnen genom glass och julklappar. Rent samhällsekonomiskt är det bara av godo.
  • Se till att dina anställda ger ordentliga, raka svar på frågor. Det dröjde sexton år innan jag fick ett ordentligt svar på en fråga som jag ställde första gången 1993. Hade jag fått det svaret då, som jag fick i våras, så skulle min ekonomi idag sett helt annorlunda ut. Så informera om vad som går att göra åt situationen, följ upp det med lite tjat och goda råd och sedan informera en gång till. Det skulle säkert minska inkassoindustrins vinster men förbättra situationen för väldigt många skuldsatta.
  • Se till att herr indrivningschef Sven Kihlgren skärper sig. ” Det har gått lite fort ibland. Man kan få en rättelse i efterhand, men det är inte helt lätt.” säger han till DN och fortsätter med att säga att det inte är någon rättighet för skuldsatta att få träffa sina barn. Tidigare nämnda städdetalj kanske behöver en materialförvaltare? Herr Kihlgren ska i vilket fall som helst inte komma i närheten av riktiga människor.

Det var fem punkter och inga orimligheter heller. Det finns exakt 437 punkter till och dom ber jag att få återkomma till. Nej, nu ljög jag, 389 punkter skall det vara... eller 18... Ja, vad som finns att göra finns det nog väldigt många åsikter om. Åsikter som sträcker sig från total och omedelbar amnesti till fotjärn och skampåle. I vilket fall som helst så lär det finnas ca: 400.000 överskuldsatta i Sverige varav många har livstids utmätning att se fram emot. Ett förbannat slöseri.

Jag har sedan 1992 levt med införsel på lön, sjukpenning och, nu, sjukbidrag och det kommer att fortsätta så resten av mitt liv. Den sak som ligger till grund för mitt Kronofogdehat är att 1997 tog ni under en period på fyra månader så pass mycket för mig att det saknades 700:- varje månad för att jag skulle kunna betala hyran. Eftersom både barnen och jag själv brukade unna oss den lyxen att äta så blev resultatet en hyresskuld på 15.000. Gissa vad den är uppe i numera? Vilka har orsakat den? Vilka kommer att driva in den?

Ta ditt ansvar, stanna på din post, inför lite mänsklighet i Kronofogdeorganisationen och se till att politikerna lyssnar på vad du har att säga för oss lyssnar dom fan i mig inte på.

Var rädd om dig nu och ha det så bra.

Dwight



Två av inkassomaffians stora förebilder


Ni som orkat med att läsa ända hit rekomenderas nu att besöka följande sidor:


Noll Koll
Insolvens Sthlm
Skuldsatt
O
bestånd
Villerider
Ljuramannen
Affesblogg
Att Göra Rätt För Sig


På sidan Fattiga Riddare finns ett diskussionsforum, besök det.





5 kommentarer:

  1. "Hattilatten" lyfter jag på återigen!

    //Ulrika

    SvaraRadera
  2. Dwight, så underbart sansat och bra skrivet av dig. Jag hoppas verkligen att detta brev sänts till adressaten också, jag tvivlar tyvärr på att hon annars någonsin får ta del av dina utomordenligt goda råd.

    / Rune

    SvaraRadera
  3. Jag gick in och läste artikeln i DN som du länkade till. Det är skrämmande, artikeln skrevs i januari i år, för 10 månader sen, och ännu har ingenting hänt. Inga uppföljande artikelserier från DN eller någon annan media, inga startade utredningar från myndighetshåll och framförallt INGENTING har ändrats från fogdens håll. Samma stenhårda och iskalla attityd mot överskuldsatta. Mycket illa och det ger mig allt mindre hopp om att Eva Liedström Adler någonsin vill/kan åstadkomma något i fogdens egna led.

    /Rune

    SvaraRadera
  4. Tack Rune!
    Ibland försöker jag att vara sansad, men det är inte alltid helt lätt.

    Dwight

    SvaraRadera
  5. Hej igen Dwight!

    Jag kan tyvärr inte lämna kommentarer på bloggen "Att göra rätt för sig" då de ej har möjlighet att anonymt ge kommentarer. Men jag läste din kommentar på det senaste inlägget där:

    ""Jag gör bara mitt jobb" och "Reglerna är sådana" är argument, eller försvar, man i stort sett bara hör från folk som gör saker dom inte riktigt vill stå för själva. T.ex Kronofogdar, Parkeringsvakter, Försäkringskassetjänstemän och Koncentrationslägervakter."

    Exakt på pricken har du träffat, det är ju så synd att Sverige ska behöva ha samma inställning hos sina tjänstemän och offentliganställda, som Koncentrationslägervakterna. Obegripligt.

    Men det är därför skyddslagen för tjänstemannabeslut måste tas bort. Fattar en tjänsteman ett felaktigt beslut så ska de vara ansvariga för detta, fullt ut.

    /Rune

    SvaraRadera