söndag 21 februari 2010

Dwight tänker att det är lika bra att ringa efter ambulans med en gång

När jag första gången fick höra att arbetsförmedlingen ska ta hand om dom som kastas ut från sjukförsäkringen skakade jag lite på huvudet. När jag lite senare läste att dom dessutom ska bedriva någon slags rehabilitering så visste jag inte till mig av förtjusning. ”OK, bröderna Marx är döda men det här kan bli ett fullgott alternativ”, tänkte jag. Den tanken kommer sig av arbetsförmedlingens sätt att behandla fullt friska personer. Jag har vid ett tidigare tillfälle skrivit om ett antal arbetslöshetsprojekt jag blivit skickad till, låt mig nu berätta om en nära släkting till mig som börjar dra sig mot tjugoårsdagen.

När han fyllde 18 var han skapligt skoltrött och sade upp sig från sin gymnasieutbildning. Glad och med en känsla av frihet skrev han in sig på arbetsförmedlingen där dom genast började prata om praktikplats. Observera, inte jobb, utan praktik. Grabben går hem, ringer två telefonsamtal och har på egen hand ordnat en praktikplats på ett företag i betongbranchen. Hårt och skitigt, han kan börja så snart pappersskrivandet med arbetsförmedlingen är avklarat. Dagen därpå återvänder han till förmedlingen och har med sig kontaktuppgifter till företaget i fråga. Han lämnar det till tjänstekvinnan på förmedlingen och undrar när han kan börja. ”Först måste du gå en kurs för att lära dig hur man söker en praktikplats.” säger tjänstekvinnan utan att för ett ögonblick reflektera över att han redan både har sökt och fått tag på en praktik. Han påpekar det och får höra att det blir inte tal om att ge sig ut på praktik utan att ha dom grundläggande kunskaperna i hur man skaffar sig praktikplatsen i fråga. ”En tremånaders kurs och den börjar om tre veckor.” säger praktikanskaffarkursförmedlerskan. ”Men jag kan ju börja på Betongkross AB redan i morgon” säger den allt mer uppgivne unge mannen. ” Jamen.... ska det vara så svårt att förstå? DU MÅSTE LÄRA DIG HUR DU SÖKER DEN DÄR PRAKTIKPLATSEN SOM DU REDAN HAR ORDNAT INNAN DU KAN BÖRJA PÅ DEN!”

Han gick kursen. I tre veckor fick han lösa korsord, läsa tidningar och lyssna på samma föredrag två gånger, sedan var han färdigutbildad. Betongfirman tog emot honom när han var klar och efter avslutad praktik fick han en åttamånaders anställning. Ny arbetslöshetsperiod följde och ännu en gång skrev han in sig på arbetsförmedlingen. Samma förmedlare. ”Jag tycker att du ska gå den här kursen där du får lära dig hur man söker en praktikplats”, är det första hon säger till honom. Och det sista. Grabben har fått en fin uppfostran och har föga överseende med trams och idiotier så han reste sig och gick därifrån. Jag när ett visst hopp när det gäller dagens ungdom. Så går det till när dom ska få in fullt friska ungdomar på arbetsmarknaden.


Nu väntar jag med spänning på hur det ska gå till när dom ska få in min syssling Erik i systemet. Han dras med en släng av agorafobi, bär på ett antal tvångssyndrom och anses numera vara tillräckligt frisk för att arbeta. Skicka för fan med honom ett filmteam och vi har en given Oscarskandidat nästa år. Den stora scenen, den alla kommer att minnas, blir antagligen den när arbetsförmedlaren försöker lugna ner honom genom att ta tag i hans armar när han får ett hysteriskt utbrott. Man rör Erik helt och hållet på egen risk när han blir upprörd. Som sagt ett filmteam.... och en ambulans åt arbetsförmedlaren också.

8 kommentarer:

  1. *klappar intensivt i händerna* Jag har inte läst inlägget än, man ska spara på godbitarna i livet! Så jag klappar alltså i händerna enbart av upphetsning att jag snart ska få läsa!

    Teet är på. Upp i soffan och så få läsa!

    //Ulrika

    SvaraRadera
  2. *KLAPPAR lika intensivt i händerna* nu när jag har läst. Och hovniger som tack för ett gott skratt.

    Ha det bäst! Det är du värd. ...åsså INTE 6 dagar mellan inläggen. jag står inte UT och får withdrawal-symptom.

    //Ulrika

    SvaraRadera
  3. Vet du, verkligen inget som händer inom Arbetsförmedlingens väggar förvånar mig längre! Stackars pojke, och stackars Oscarsgalan när alla statyetterna går till din släkt. Den här systematiska jakten på människor som är för sjuka för att jobba, leder bara till att de som VILL jobba får alldeles för lite hjälp, särskilt ungdomarna. Helt fel, säger jag som är arbetsgivare. Jag vill inte ha någon som är sjuk, jag vill ha nån som vill något mer än att bara slippa AF en tid!

    SvaraRadera
  4. Läser igen, nu med mer fokus på innehåll än att få underhållskvoten uppfylld.

    Och man häpnar minst sagt. Det finns inget slut! Dumhet vinner terräng och ingen verkar ha verktyg att stoppa den. Med ingen menar jag då politiska krafter.

    SvaraRadera
  5. Jag tror att det är så att om dom slutar med allt trams och börjar tänka efter förnuftet och inte regelboken så skulle vi snart ha en arbetslöshet på ca: 30%. Jag menar vad ska alla paragrafryttare och byråkrater då göra? Vad ska anordnare av meningslös kursverksamhet göra? Alla som sitter och gör utvärderingar som ingen bryr sig om? Och alla andra som gör saker bara för görandets skull, inte för att det fyller någon som helst funktion? Alla politiker?

    Antagligen så skulle dom efter ett tag ta sig samman och gör något bra och nyttigt, skriva böcker, måla tavlor, sjunga sånger, sy dukar... ja sånt som kan vara till glädje och nytta för mänskligheten.

    Dwight

    SvaraRadera
  6. Jag är inte ens upprörd när det gäller detta kontrollorgan. Det är bedrövlgt elt enkelt. När jag anmälde mej i detta hus och skulle skriva in mej där, fick jag reda på att jag skulle skriva en CV...15 gånger upprepade denna intilligenta varelse detta, lika mångqa gånger talade jag om att jag var klar med det, nästa order hon gav var att jag måste a betyg och andra intyg för att verifera att jag hade dessa utbildningar, jag pekade då på högen med dokument med hela handen, hon upprepade detta ytterlggare x antal gånger, efter c:a 1½ timme insåg hon att hon fått fram budskapet t5ill mej, och gav mej en babyrosa neon lysande mapp att ha alla papper i, på min fråga om män fick babyblåa mappar att förvara sitt i blev hon riktigt snörpig, Dessa ska alltså ta and om och ännu bättre bota sjuka nu, hallelulja

    SvaraRadera
  7. Helt sanslöst. Jag som har en dotter som i dagarna ska skriva in sig på AF efter att ha gått med sin lille Antonio i c:a ett år. Ska hon bli bemött av denna inkompetens och stelbenhet vet jag inte hur hon kommer reagera. Förmodligen kommer hon ringa till mig och undra: Kan döm göra såhär pappa?

    SvaraRadera