tisdag 6 april 2010

Dwight som indrivare


Jag tänkte givetvis avvika från ämnet lite idag också, men jag börjar lite försiktigt i rätt kategori som är Fattiga Riddare. Är du skuldsatt så tycker jag absolut att du ska ta en titt på FR’s forum. Där kan du få råd och information angående skulder, inkassobolag, kronofogden och annat relaterat. Att du kan diskutera livet med människor i samma situation, som förstår vad det handlar om, kan vissa dagar vara ovärderligt. Är du inte skuldsatt så tycker jag att du ska titta på forumet och skaffa dig en inblick i hur det ser ut för oss andra. Är du politiker så är det din förbannade plikt att läsa forumet dagligen, då finns chansen att du så småningom börjar förstå att det är riktiga människor som det handlar om.

Så, då viker vi av och tar en liten tur längs vägen som leder till mitt förflutna, en värld fylld av mörker, ondska och sånt. En varning; det här är inte för känsliga och ni läser det helt på egen risk.

1974 lånade Erik tre kronor av mig för att köpa en serietidning. Han vägrade lämna tillbaka pengarna och varje gång jag frågade efter dom så kom hans storebror och gav mig stryk. Givetvis slutade jag inte att fråga, jag utökade bara med att själv ge Erik stryk innan själva frågandet, stryk av hans storebror fick jag hur jag än gjorde. Det höll på så här i ca två månader ända tills Erik fick hjärnskakning och jag fick en tand utslagen. Först då var det någon vuxen som började undra vad fan vi höll på med. Vi fick gå till rektorn som förhörde oss och sedan ringde Eriks föräldrar och ”dom där jag bodde hos”. Dagen efter fick jag mina pengar, utan ränta och avgifter. Jag spenderade dom på godis som jag delade med Erik.

1988 lånade Mike 800:- av mig för att köpa sprit och knark. Han vägrade att lämna tillbaka pengarna och varje gång jag frågade efter dom så sa han att han inte hade några; ”Ah, va fan, soc strular”, ”Ah, va fan, jag blev rånad på varenda öre” och liknande förklaringar blev ett återkommande inslag i vår konversation. Efter ett par månader så började jag tröttna på situationen. En eftermiddag gick jag hem till honom, slog mig ner i soffan och frågade ännu en gång efter det som för mig då var en smärre förmögenhet. ”Ah, va fan, jag hade lagt ett kuvert med dina kulor i bokhyllan men det är nån som har snott dom” var en ny variant som jag inte hade hört förut. Jag reste mig och plockade fram paketerarkroken jag hade i innerfickan och placerade den i hans ena näsborre. En paketerarkrok är, för er som inte vet, ett verktyg man använder för att dra åt ståltråd runt saker som ser ut att behöva ståltråd runt sig. När man drar i handtaget så roterar själva kroken och ståltråden tvinnas. En sådan hade nu Mike i näsan och när jag drog uppåt så började kroken att sakta snurra. ”Vänta, vänta för fan, jag har lite undanstoppat” skrek han, jag släppte honom och han rotade fram en sedelbunt med cirka tretusen riksdaler. Jag fick mina pengar, utan ränta och avgifter, och sedan gick vi på krogen, jag bjöd på första pilsnern.

Jag har alltså vid minst två tillfällen i mitt liv använt våld och hot om våld för att driva in skulder. Varför håller jag då på och gnäller på inkassobolagen och Kronofogden för? Dom använder ju fullt lagliga vägar för att driva in det jag är skyldig Försäkringskassan, Skattemyndigheten, Radiotjänst, Hyresbostäder, Östgötatrafiken, Telia, Landstinget och ett antal till. I mitt fall är det inte frågan om att jag är skyldig tre kronor eller åttahundra kronor, det är sammanlagt hundratusentals som det är frågan om.

Borde inte jag då ha ett kok stryk? Borde inte jag få en krok i näsan? Eller är det så att jag anser mig bättre än inkassobolagen, bättre än Kronofogden? Är jag av den åsikten att jag har rätt att, med vilka medel som helst, ta det som är mitt men att ingen ska komma att kräva någonting av mig? Svaret är att jag inte skulle ha några invändningar mot att betala det jag är skyldig någon av dom jag räknade upp här ovan. Dom har jag haft en avtal, eller något liknande, med och jag har inte kunnat fullfölja min del, jag har alltså inte kunnat betala. Ett flertal av dom har sedan tyvärr sålt skulderna till diverse olika gangsterligor som går under samlingsnamnet inkassobolag.

Jag har aldrig ingått några som helst avtal eller uppgörelser med intrium-justitia, alektum, sergel eller några av deras kollegor i inkassobranschen. Trots det så svämmar brevlådan över med krav på rent påhittade summor. Dom 75.000:- som ett av inkassobolagen vill ha av mig var från början en skuld på 12.000:-, resterande 63.000:- är ränta och avgifter. I min värld är det att jämföra med stöld och det är inkassobolagen, med Claes Månsson som ligachef, som är skurkarna. Tjuvaktiga as.

Hur mycket av dom 65-70 miljarder som kronofogden vill ha av Konungarikets innevånare som består av räntor och avgifter och hur mycket som är riktiga skulder vore väldigt intressant att veta. Jag skrev till Kronofogden, frågade och fick följande svar;

Hej,
Vi kan tyvär inte ta fram denna uppgift.
Men återkom gärna efter sommaren. Vi håller på att arbeta om ett nytt system för att kunna ta fram denna typ av information.
När det blir klart kan jag inte svara på idag.

MVH Jonas Gustafsson

Jag kan inte låta bli att tycka att det är hysteriskt roligt; Sveriges befolkning har en skuld på över 60 miljarder som ligger hos Kronofogden och ingen vet vad skulden består av... Jonas, jag lovar att höra av mig efter sommaren och tack för ditt svar.

Det börjar bli dags att avsluta det här nu och jag gör det på följande vis; Om jag 1974 hade resonerat och tänkt som ett inkassobolag så hade dom tre kronor som Erik lånat av mig snabbt växt till sisådär en 400:- och Mike hade 1988 helt plötsligt varit skyldig 6.200:-, minst. Dom av er som nu tycker att det hade varit rätt och rimligt räcker upp en hand. (paus) Jag ser tre händer, Bettan, Anti och Classe sitter och viftar därborta i hörnet, förbannade tokdjävlar.


Kumlabunkern nästa...


När ni har hämtat er från denna skildring av våld, fasa och laglöshet så tycker jag att ni ska ta och besöka följande damer och herrar och se vad dom har för syn på saker och ting:

18 kommentarer:

  1. Jag blir inte full av skratt av din situation, jag började gråta...och jag kan känna med och leva mig in i det du skriver om. Vi är rättslösa i föregångslandet Sverige, Den vanmakt som jag och du känner delar vi med så enormt många. Ur vanmakt och uppgivenhet som vi har och känner kan inget gott hända, Det våld ökad brottslighet som nu pågår i vårat land kommer många gånger från den känslan.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Dwight, du skriver så träffande. Jag delar din åsikt till ett hundra procent, med ränta så blir det 12345 procent och då måste du ha rätt...

    SvaraRadera
  3. Så bra och sant skrivet,tragiskt är det,vad ska vi göra?Min brevlåda beter sig som i 1:a Harry Potter-filmen,det bara sprutar in brev varenda dag med det ena orimliga kravet efter det andra...jag har totalt resignerat.Förstår inte att det är tillåtet att lägga på sådana vansinniga summor som dessA VIDRIGA BOLAG GÖR!!!Vi får ju aldrig ens den minsta chans att göra oss skuldfria!Jag tycker att detta är det största skälet till all ohälsa och antidepressivmedicin marknaden måste nu ha sina gulddagar!Skulle ha STOR lust att köra upp en paketerarkrok i dessa skurkars näsor!

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt, ingen vet vad den här skulden om 65-70 miljarder består i. Helt otroligt. Helt otroligt, vi har ett system som jagar spöken.

    Jag var på rätt bra humör i morse, det slocknade totalt när jag såg bilden på Classe. En av Sveriges största ekonomiska brottslingar.

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  5. Robert min vän, nu ska jag förstöra resten av veckan för dig genom att rekommendera dig att läsa Classes ledare i "Maffia-Nytt";

    http://www.svenskinkasso.se/SB%201-2010%20Hemsida.pdf

    Har du högt blodtryck så ring ambulans innan du börjar läsa. Själv blev jag så pass förbannad att jag kräktes.

    Dwight

    SvaraRadera
  6. Är det någon mer än jag som läser Månsons ledare och får tankar till de som förnekar förintelsen. Han försöker få problemet att försvinna, genom att ta bort gruppen. Siffrorna kan inte stämma. Exakt så resonerar människor som förnekar förintelsen. Bevisen för att hans siffror skulle stämma är diffusa och naturligtvis felaktiga. Den mannen är riktigt farlig, dessutom är han skrämmande lik Himmler...

    SvaraRadera
  7. Jag personligen vägrar läsa. Jag blir så förbannad så hjärtat slutar slå.

    Men det här Dwight var återigen en av dom bästa. Kraven ökar, inte bara från borgenärssidan. Kraven på dig måste snart vara omöjliga att leva med... :D

    SvaraRadera
  8. Jag vet att herr Dwight är en man med hög moral och en rättviseuppfattning utan dess like. Hans egna exempel tyder ju på detta.

    Om fler skulle följa denna moral skulle hela samhället tjäna på det.

    1. Skuldberget skulle minska när folk endast skulle betala de faktiska skulderna.

    2. Om borgenären efter avslutad affär skulle bjuda gäldenären på pilsner enl Dwights modell, skulle trivseln öka betydligt.

    3. Man skulle skapa arbetstillfälen inom paketerarkroksindustrin, ännu fler om gäldenärerna skulle börja tillämpa Dwights modell på ockrarna som man egentligen inte har några skulder till, intrum etc. Den som börjar med Clas Månsson får en gratis pakterarkrok av mig.

    SvaraRadera
  9. Skarpt & MYCKET pedagogiskt & det är bra, för jag tror verkligen inte folk fattar vad det handlar om! Jag skrattade högt här, när jag läste fogdens brev... Kunde dom väl tänkt på lite tidigare!!
    Allvar: Det är ju fantamej skandal att det inte finns specade siffror hos Kfm.

    Sant, som du säger: Jag har inget emot att betala den FAKTISKA skulden & ev. lite för inflation, etc, men resten?
    In my AS!

    SvaraRadera
  10. Vill man bli på gott humör ska man läsa Dwight's blogg. Helt klart. Hoppas ni fortfarande är vänner. Du & Mike. Eller slog du ihjäl han efter pilsner'n :-)

    SvaraRadera
  11. Vill man bli på gott humör ska man läsa Dwight's blogg. Helt klart. Hoppas ni fortfarande är vänner. Du & Mike. Eller slog du ihjäl han efter pilsner'n :-)

    SvaraRadera
  12. fan jag älskar din blogg

    SvaraRadera
  13. omg jag tror jag vart tillsammans med MIKE

    SvaraRadera
  14. Troligen ett av alstren till "Best Of Dwight"!

    SvaraRadera
  15. jag tycker det är konstigt att du inte lärde dig läxan första gången du lånade ut pengar,dvs att INTE låna ut pengar utan du lånade ut igen..DET kallas att INTE lära sig utav sina erfarenheter.
    och eftersom du har skulder så stuntade du förmodligen i att betala dina räkningar? varför då? alla vet väl att man måste betala för sitt boende,el osv? du skriver att du inte kunde fullfölja dina avbetalningsplaner? varför då? man sätter ju en avbetalning som man SKA klara av på absolut LÄGSTA utav lägsta inkomst.så vad hände undrar jag?

    SvaraRadera
  16. Käre Anonym!

    Vad som hände?
    Ja, jag ska försöka att ta det lite kort;

    Inkomster:
    Lön - 3600:-

    Utgifter:
    Hyra – 3900:-
    Underhåll - 1100:-
    A-kassa – 200:-

    Så såg det ut i ett par månader tills el och telefonräkning kom. Ungefär samtidigt blev jag av med inkomsten och fick vänta tre månader på A-kassan. Ungefär så, det här var 1993 så det är möjligt att siffrorna inte stämmer på öret men det var något åt det hållet.

    Nu ska du säga något i stil med: ”Varför gjorde du inte si? Varför gjorde du inte så? Varför hade du inte sparat pengar?” Jag besvarar det när du har specificerat vad si och så består av.

    Ha det bra och låt aldrig olja fattas på ditt huvud.

    Dwight

    SvaraRadera
  17. Det här är helt fantastiskt. Anonym säger:
    "jag tycker det är konstigt att du inte lärde dig läxan första gången du lånade ut pengar,dvs att INTE låna ut pengar utan du lånade ut igen..DET kallas att INTE lära sig utav sina erfarenheter."

    Men det är väl ungefär vad Dwight, jag och fler ändå säger: Om företagen lånar ut pengar och inte får tillbaka dom (exvis Snabblånen som ÅNGAR in till fogden) så får dom väl lära sig och sluta låna ut!? INTE som nu, springa till fogden och HIVA in det ena förvirrade misslyckade lånebeviljandet efter det andra? Alltså att företagen ska sluta lita på fogden och börja göra rätt bedömningar.

    SvaraRadera
  18. Bra skrivet som alltid. Den där Anonym verkar inte ha alla hönsen hemma. Att man inte ska låna ut pengar man inte har råd att förlora är regel nummer 1. Det är endast och jag säger endast i Svea rike som man lägger skuld bördan på gäldenärerna (Jag skriver inte låntagarna för man tar inte lån, man ansöker och får dom efter en kredit prövning.) Inget annat land utam just Svea rike hjälper privata intressenter att driva in skulder mot sina egna medborgare, för du ska ju knappast tro att dessa inkasso bolag är ägda av Sverige eller Svenskar, så naiv tror jag ju absolut inte att du är.

    SvaraRadera