tisdag 22 december 2009

Dwight har tänkt litegrand

Nu har jag funderat en stund. Det jag har funderat på är det brev jag fick från rikskronofogde Eva Liedström Adler häromdagen. Jag har läst genom det ett par gånger och försökt att ”strippa” ner det hon skriver till ett par någorlunda lättbegripliga punkter. Jag kom fram till följande;

  • att skuldsatta höginkomsttagare kommer eventuellt att få lättnader, rent ekonomiskt. Dom kommer dock att få finna sig i att utsättas för husransakan lite oftare.
  • att skuldsatta som är låginkomsttagare eller sjuka kommer att få samma ekonomi som idag. Dom kommer dock att få finna sig i att utsättas för husransakan lite oftare.
  • att Kronofogden vill förändra saker men att det saknas politisk vilja.
  • att inget är Kronofogdens fel, dom lyder bara order.

Nu är jag ju lagd så att jag tar för givet att myndigheterna är ute efter att jävlas med oss, att hela det här schablon-helvetet är till för att så split bland gäldenärerna. ”Vi ger ungefär hälften av dom sådana lättnader att dom slutar gnälla, dom kommer efter ett tag att tycka att den andra halvan är ett gäng jävla kverulanter som borde ta tag i sin situation. (ondskefullt skratt)”. Det ligger helt i linje med sammhällsutvecklingen i stort. Skapa fientlighet mellan dom som har jobb och dom arbetslösa, mellan dom sjuka och dom friska, mellan dom som har det någorlunda drägligt och dom som har det sämst. Allt medan dom som har ”sitt på det torra” inte behöver bry sig utan lungt kan luta sig tillbaka och lite roat titta på småfolkets käbbel. Lite som gladiatorspel...

När det då gäller de överskuldsatta så blir det här dubbelt. Dels får vi redan nu brottas med åsikten ”är man skuldsatt får man skylla sig själv”, och nu så ska det skapas hackordning längst ner i skuldhelvetet också. Jag har inget emot en viss särbehandling av skuldsatta, men det ska då vara på andra grunder. Orsak före ekonomi. Drar man på sig skulder för att man absolut känner sig tvungen att ha swimmingpool och Ferrari så tycker jag nog att man ska få finna sig i att den som blivit skuldsatt pga sjukdom, brott, byråkrati och myndighetsdiktatur behandlas något mildare.

Att det saknas politisk vilja är inte så konstigt eftersom problemet med överskuldsättning inte uppmärksammas i media och om det görs det så handlar det i nio fall av tio om ”Swimmingpool och Ferrari-folket”. Det skapar knappast några sympatier hos allmänheten. Och ser en politiker ingen chans att kamma hem röster i en fråga så tar han/hon inte upp den. Eva Liedström Adler befinner sig i den situationen att hon faktiskt kan få tidningar att skriva och tvinga politiker att öppet ta ställning i frågan. Visst yttrar hon sig då och då men enligt mig så skulle hon gott kunna skrika, högt som satan... Tills sist kanske någon hör.


Några evighetsgäldenärer underhåller på Svensk Inkasso's årsmöte

Läs mer om; , ,

Länk tillintressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar