fredag 18 december 2009

Dwight läser en bok

Efter mina utflykter i konspirationsteoriernas gränstrakter åkte jag till Norrland för att läsa en bok. Boken ifråga varFasansfulla händelser i Dunwich”, en novellsamling av HP Lovecraft. I den alldeles utmärkta nyöversättningen av novellen ”Skuggan ur tiden” berättas om ett överlägset släkte som härskade över jorden långt innan människan gjorde entré. Eftersom dom kan färdas obehindrat i tid och rum samt är mycket vetgiriga så håller dom på och samlar information om alla levande arter i universums historia. Människan hamnar långt ner i hierarkin, bland ryggradsdjur; pälsklädda däggdjur och reptiler. Jag funderar en stund, tänker på Claes och Christina och nickar sedan instämmande.

I Norrland finns det björn och kanske cykloper.


HP Lovecraft


Christina och en Krokodil


En Hyena och Claes

2 kommentarer:

  1. Tycker att både HP Lovecraft och du har övertygat mig, i ditt fall väger bildbeviset i fallet Christina och krokodilen väldigt tungt.

    Ibland tycker jag dock att du går lite väl långt i dina förolämpningar, då syftar jag på det andra bildbeviset, Claes och hyenan. Även om viss likhet kan skönjas, finns det en betydande skillnad i de otäcka och giriga ögonen, varpå jag kräver att du genast ska be hyenan om ursäkt.

    SvaraRadera
  2. Jag kanske ska förtydliga mig lite här. Jag har absolut INTE något emot vare sig krokodiler eller hyenor. Vad jag förstår så är det djur som rakryggat, på fyra ben, står för vad dom gör utan att försöka skylla ifrån sig. Inte heller ljuger dom för att skaffa sig fördelar på andras bekostnad. Det är fina djur som fyller en viktig roll i sitt samhälle; det vi kallar naturen. Vad gäller Claes och Christina är förhållandet totalt det motsatta.

    Dwight

    SvaraRadera