tisdag 1 december 2009

Dwight biktar sig

Bilden av Kronofogdekunden som en naiv fåne som försöker smita undan odlas ganska friskt i media. Uppfattningen bland många blir då att alla skuldsatta har glassat med kreditkortet och sedan gnäller över att dom inte kan betala notan, eller snarare inte begripit att det skulle komma en nota att betala. Den skuldsatte framställs alltså, mer eller mindre, som en komplett idiot och det i sin tur leder till att många skuldsatta känner skam och skuld över sin belägenhet. Man pratar inte gärna om sin situation för man vill inte bli sedd som pellejönsen som trodde att allt var gratis. Det gör också att även om dom flesta har skuldsatta i sin närhet så vet dom inte om det, och kronofogdevraket blir en mytisk figur som alla känner till och vet hurdana dom är men ingen har träffat, bara sett på TV.

Givetvis tycker näringslivet, inkassomaffian och bankerna att det är bra att allmänheten har den här bilden av den typiske gäldenären då ingen fäster någon större vikt vid vad en byfåne säger. Jag vägrar tro att det saknas en tanke bakom reportage och TV-shower som ensidigt visar upp folk som är skuldsatta på grund av lyxkonsumtion.

Vad ska man göra åt det här då? Göra egna T-shirts med texter som ”Evighetsgäldenär och Stolt”, ”Skulder är Sexigt” och ”Löneutmätning Rules”? Ja kanske det, men först och främst berätta för varenda jävel hur det är och hur skuldsatta behandlas. Och berätta att det finns en hel massa andra anledningar än lyxkonsumtion till att man blir kund hos fogden. Sluta att känna skam och skuld.

Och så till bikten då. Här, mina vänner, ska ni få ett litet utdrag från Dwights brottsregister, med tidpunkt, brottsrubricering och påföljd.
Det började tidigt...

  • 1970 - Skadegörelse / Fick ägna en eftermiddag åt att plocka glasskärvor
  • 1971 - Misshandel / Fick ta i hand och säga förlåt
  • 1979 - Inbrott / Tre samtal med Socialtjänsten
  • 1984 - Häleri / Villkorlig dom
  • 1986 - Snatteri / Ingen påföljd
  • 1993 - Oförmåga att betala underhåll / Livstids existensminimum
  • 1995 - Misshandel / Ingen påföljd (Tog i hand och sa förlåt ändå)
  • 1997 - Fylleri på allmän plats / Sex timmars inlåsning

Sen lugnade det ner sig.

Vad jag vill att ni gör nu är att ni tar en titt på de olika förbrytelsernas påföljder och funderar en stund på vilket samhället ser som det grövsta brottet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Besök nu genast följande sidor annars kommer min syrra och gör "tusen nålar" på er:


Noll Koll
Insolvens Sthlm
Skuldsatt
Obestånd
Villerider
Ljuramannen
Affesblogg
Att Göra Rätt För Sig


På sidan Fattiga Riddare finns ett diskussionsforum, besök det.


Det sägs att man bör länka till intressant.se också, så då gör jag väl det då.



3 kommentarer:

  1. *s* "det sägs..." men du fick till det. Länken till intressant.se vill säga.

    *harklar mig och blir allvarlig* Jag tycker din jämförelse till dina olika påföljder var suveräna. Och jag tror vi gör det, trycker upp t-shirtar "skulder ÄR Sexigt!" Jag gillar skarpt jämförelsen mellan de olika påföljderna.

    Nu ska jag skriva mitt inlägg. Om jag kan samla mig...

    SvaraRadera
  2. Min gode herre Dwight!

    Ni uppvisar ett mycket brottsligt beteende som vi icke kan överse med. Ni har själv erkänt ovanstående brottsregister och utdömda straff.

    Det säger sig självt att vi inte kan ha folk som springer omkring och begår så allvarlig brottslighet som ni är skyldig till. Blod, tänder och glasskärvor i all ära. Men när ni kommer in på så gravt statsomkullkastande verksamheter som att inte betala en av staten nogrannt uppdiktad skuld, då är ni ute på farliga vägar. Hur skulle det se ut om alla vägrade betala det staten hittar på, det skulle gå åt helsike med alla viktiga statsfinansierade verksamheter som exempelvis inkassobolagen (helgat vare deras namn, amen) och kronofogden (hallelulja!! (här är meningen att du ska knäböja i minst 10 minuter)).

    Så min unge man, ni får allvarligt överväga att be om ursäkt för att ni någonsin tvivlat på att er tilldömda livstidsdom har någon effekt, ni måste vara en av dem som vi använder som avskräckande exempel på hur illa det kan gå om man inte betalar de krav vi hittar på!

    Superduperöverhittapågeneralen Rune

    SvaraRadera
  3. "Det är häftigt att betala skatt" lär någon ha uttryckt. En t-tröja med den texten, fast med tillägget; om man har råd. Mitt förslag i t-shirtdebatten ;-)

    Mvh
    Robert

    SvaraRadera