tisdag 8 december 2009

Dwight rapporterar från "Djävlas med barnen-konferensen"

I Lördags hölls ett möte på ”The Holy Order of Uncle Scrooge” i Skövde och genom en av mina kontakter har jag fått en inspelning därifrån. Med på mötet var 750 representanter från Försäkringskassan, Kronofogdemyndigheten, Sveriges Regering och Svensk Inkasso, och kvällens ämne var ”Hur ska vi kunna jävlas med barnen?”. Äktheten i detta revolutionerande dokument kan bara styrkas genom min källas ord och det är gott nog för mig. Nedan följer en utskrift från inspelningen. Jag har inte lagt till eller ändrat i vad som sägs, däremot har jag tagit bort vissa uttalanden som skulle få de talande att framstå som hjärtlösa.

Representant från Försäkringskassan:

”Hej och välkomna till den här träffen. Det är en ära att få inleda och jag vill börja med att säga..... (självförhärligande svammel ca 10 min.) ... Vi på försäkringskassan har gjort vad vi kunnat för att djävlas med frånskilda och deras barn genom att inte se på deras aktuella situation utan valt att se på deras ekonomi i ett historiskt perspektiv. Precis som vi hade tänkt oss drabbar detta främst sjuka och arbetslösa då vi bestämmer underhållsbeloppet efter vad dessa individer tjänade då dom fortfarande arbetade full tid. Resultatet har blivit att tusentals föräldrar inte kan betala och hamnar som kunder hos Kronofogden. Att deras barn blir lidande tycker jag personligen är bra eftersom en fattigunge kallade mig tönt när jag gick i lågstadiet. Nu får dom tillbaks, med råge.” (Applåder och visslingar)

Representant från Kronofogdemyndigheten, eventuellt är det Sven Kihlgren men det är svårt att säga.

”Vi tackar Försäkringskassan för ett gott arbete och för deras förmedling av nya kunder till oss. Det har varit ett gott år och den samlade skulden som ligger hos oss var i Juni 62,2 miljarder och mycket av det är förfallna underhållsskulder. Men vi hoppas och tror på mer framöver. Vad gör vi då för att försvåra för dessa individer? Jo, till att börja med så tar vi så pass mycket av deras inkomster att dom inte har en möjlighet i helvete att betala nya räkningar som dyker upp. Detta medför att även dessa räkningar hamnar hos oss och vi har på det viset skapat 100.000-tals evighetsgäldenärer. (Öronbedövande applåder och hurrarop i sju minuter.)

Tack, tack så mycket. Vidare ser vi till att undanhålla information som skulle kunna underlätta för kunderna samt hämnas på dom som kommer med med invändningar och till synes vettiga argument som motarbetar vårt syfte. Som exempel; En ung man som varit arbetslös och sedan börjat arbeta ifrågasatte det förnuftiga i att vi tog allt utom existensminimum och därmed omöjliggjorde för honom att betala det löpande underhållet. Han ville att vi skulle dra mindre från hans lön så att han kunde betala direkt till Försäkringskassan. Vi svarade givetvis nej med motiveringen; REGLERNA ÄR SÅDANA.” (Hysteriska applåder och fotstamp) Ja, just det REGLERNA ÄR SÅDANA OCH REGLER SKA FÖLJAS. (Dramatisk paus med förväntansfull tystnad.) Vi sa givetvis inget om att han kunde tigga hos sin ex-fru om att få betala direkt till henne och då få behålla motsvarande summa. Varför gjorde vi inte det då? Jo det ligger till så här; att vi är ingen jävla upplysningscentral. För att visa grabbjäveln vad som gällde ökade vi sedan utmätningssumman så pass att han inte hade pengar till att betala hyran. (Här brakar helvetet löst ordentligt med applåder, fotstamp och taktfasta rop; Kihlgren, Kihlgren, Kihlgren. Det varar i femton minuter.)

Vidare vägrar vi ta med kostnader för tidvis boende barn i beräkningarna när vi gör våra utmätningsunderlag. En gäldenär hörde av sig för ett tag sedan och gnällde över att han hade resekostnader på 380:- varje gång han ville träffa sin son och verkade tro att vi brydde oss. Tji fick han, ni skulle sett hans min när vi sa att REGLERNA ÄR SÅDANA. Skuldsatta och deras yngel ska inte för ett ögonblick tro att det är någon rättighet att umgås. Dom ska inte för ett ögonblick tro att dom har någon rättighet att äta. Dom ska inte för ett ögonblick tro att dom har några rättigheter överhuvud taget. Jag vill härmed tacka för mig med att än en gång säga REGLERNA ÄR SÅDANA. (En lång applåd följer här)

Nästa talare var Claes Månsson, ordförande i Svensk Inkasso. Jag har, av hänsyn till hans släkt och grannar, valt att inte återge något som helst av det han hade att säga.

Sluttalare var Gunnar Axén som tackade samtliga och hälsade att Regeringen är nöjd med allas arbete och ser fram emot den upptrappning som väntas i gäldenärsförföljelserna. Axén utlovade ett stimulansbidrag till Svensk Inkasso och ett tillstånd för Kronofogden att utmäta transplanterbara organ. Aftonen avslutades med allsång. Sångerna som framfördes var Happy Days Theme och en totalt avironiserad version av Kill The Poor.


En av kvällens talare var Claes Månson

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Besök nu genast följande sidor annars kommer Claes Månsson och tar er:


Noll Koll
Insolvens Sthlm
Skuldsatt
Obestånd
Villerider
Ljuramannen
Affesblogg
Att Göra Rätt För Sig


På sidan Fattiga Riddare finns ett diskussionsforum, besök det.


Länk till
intressant.se

4 kommentarer:

  1. Var det samma möte som deltagarna hade en röd banderoll runt armen, med ett svart solkors på?

    Jag har sagt det innan och säger det igen. Dwight är troligen rikets bästa bloggare. Huvudet på spiken. Jag undrar om Claes Manson håller med?

    SvaraRadera
  2. Även jag har hört att bandupptagning är sann, på något annat sätt kan det inte vara.

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  3. Ajo, det är bara en tidsfråga innan även KKK öppnar filial i Sverige och startar inkassobolag som sidoverksamhet. När nu världens alla ganstrar redan är inne i branschen, så Why Not?

    SvaraRadera
  4. Bra förmedlat Dwight!

    /Rune

    SvaraRadera