lördag 19 december 2009

Dwight har fått ännu ett brev från Eva Liedström Adler

Min brevväxling med Rikskronofogden fortsätter...
Tidigare brev kan läsas här;


Hej,

med anledning av dina synpunkter på Kronofogdemyndighetens förslag till nya regler för löneutmätning ska jag försöka göra ett par förtydliganden. De föreslagna reglerna kan i det enskilda fallet resultera i att det belopp som utmäts blir högre än det är idag. Detta beror på att levnadskostnaderna schabloniseras i det nya förslaget. Det kan resultera i att en person som idag får göra tillägg för diverse kostnader pga. bostad och sjukdom kommer att betala av ett större belopp på sina skulder jämfört med dagens regler. Men, och detta är det viktiga, den enskilde kan i ett sådant fall ha rätt till ett särskilt avdrag så att vederbörande för sin försörjning får behålla ett belopp som motsvarar förbehållsbeloppet. För att säkerställa att en person får behålla en summa motsvarande förbehållsbeloppet gör Kronofogdemyndigheten en förbehållsberäkning på samma sätt som idag. Schablonbeloppen kommer enligt förslaget, i likhet med förbehållsbeloppen, årligen att räknas upp i förhållande till konsumentprisindex.

Du undrar vilka ytterligare förslag Kronofogdemyndigheten har för att underlätta de överskuldsattas situation. Jag nämner ett urval av de åtgärder som myndigheten i flera sammanhang, t.ex. i remissvar och i kontakter med olika departement, framför. Regler om absolut preskription av flertalet typer av fordringar bör införas. Sådana regler finns redan i Finland. I vart fall bör absolut preskription införas avseende konsumentfordringar. Myndigheten föreslår att en tidsgräns för hur länge en borgenär kan begära indrivning av en fordran ska införas. Dessa två förslag knyter särskilt an till din synpunkt att betalningsoförmåga idag ses och behandlas som ett brott i Sverige och skulle, om de införs, innebära att borgenärerna tar ett större ansvar för de krediter de lämnar men som av någon anledning fallerar. Myndigheten föreslår att det ska införas ett räntetak när en skuld lämnas till indrivning och att indrivet belopp först ska räknas av mot kapitalbeloppet och inte som idag först mot avgifter och ränta. Förslagen leder till att de betalningar som görs genom åtgärder av Kronofogdemyndigheten i många fall innebär att skulden faktiskt minskar, inte bara till att delar av upplupen ränta blir betald.

Våra förslag är beroende av att det finns en politisk vilja att genomföra förändringar. Problemen med överskuldsättning har under senare år uppmärksammats alltmer i tidningar och TV och intressegrupper för
överskuldsatta har bildats. Detta är en del i den förändringsprocess som behövs för att åstadkomma ett annat synsätt på överskuldsatta och deras situation och även för möjligheten att stifta bra regler. Kronofogdemyndigheten arbetar vidare med att lämna sitt bidrag till denna process bl.a. igenom att arbeta förebyggande arbete, upprätthålla en dialog med beslutsfattare och intressenter och lämna förslag till bättre regler.

Du kan få information om skuldsanering genom att kontakta
Kronofogdemyndigheten, 0771-73 73 00 eller genom att skriva till oss,
kronofogdemyndigheten@kronofogden.se, och be att en handläggare ringer upp dig för att tala om skuldsanering.


Med vänlig hälsning

Eva Liedström Adler

Jag vet inte om jag har fått ett svar, ett försvarstal eller ett utdrag ur en reklambroschyr.
Ska tänka på det senare.
Nu ska jag gå ut och stjäla julklappar till barnen.

Läs även andra bloggares åsikter om

Länk till intressant.se

2 kommentarer:

  1. Ja där var dom igen. Orden. I mängder. Massor av ord. Kan du överföra orden till att bli innehållsrika ord så vore jag tacksam. För jag reder då inte ut att begripa vad de betyder.

    //Ulrika

    SvaraRadera
  2. Ja, Ulrika, jag ska göra ett försök. Antingen senare idag eller imorgon återkommer jag med en översättning. Jag försökte med Google translate men det blev inte bra så jag gör en egen...

    Dwight

    SvaraRadera