onsdag 16 december 2009

Dwight tänker på Julhelvetet

Jag hade tänkt skriva om det möte som hölls efter förra veckansDjävlas med barnen-konferenseftersom det här med jul, även det, först och främst handlar om just barnen. Enligt mina källor hölls mötet i Borås och närvarande var representanter från handeln, kreditmånglarna, Svensk Inkasso och Kronofogdemyndigheten.

Representanten från handeln:
Det här mötet ska ses som ett uppföljningsmöte till konferensen förra veckan och avhandlar hur vi ska kunna få gäldenärerna att framstå som snåla fattiglappar i sina barns ögon. Vi satsar hårt även i år på att skapa ett habegär hos barnen genom flitig press- och TV-reklam. Vi ger ut mängder av recensionsexemplar till rätt journalister som skriver rätt saker. Årets julklapp är tänkt att bli ”Mega Hugga Bugga 5000” som vi kränger för 4.899:-. Snacket ska gå om ”Mega Hugga Bugga 5000”, det ska bli ett måste. Ungar som inte har den ska inte bara känna sig utanför, dom ska vara utanför. Givetvis kommer det inte att bli något ”Mega Hugga Bugga 5000” för dom ungar som har skuldsatta föräldrar, vilket förhoppningsvis kommer att generera ett utbrett hat bland barnen mot personer utan pengar.

Represantanten från Kreditmånglarna AB:
Vi välkomnar alla insatser som görs för att skapa habegär då detta får pöbeln att söka sig till oss och mer än villigt gå med på oskäliga räntor och avgifter. Vi räknar med att ungefär hälften klarar av ”sviterna” efter julen och resten överlämnar vi med varm hand till Claes och hans organisation.

Claes Månsson:
Tack, vi tar med glädje emot allt vi kan få. Att folk inte kan och inte ska kunna betala för sig är ju liksom själva grunden för vår verksamhet. Julen är min personliga favorithögtid med glädje, gemenskap och skapande av tusentals nya gäldenärer som i Februari kommer att hamna hos oss. Vi ser dom lite som en försenad julgåva från affärsmännen och kreditmånglarna. Tack, bröder.

För att påminna gäldenärsasen om deras situation kommer vi under December köra en hård drive med inkassokrav, kompletta med hot och allt. Vi måste ju följa den goda inkassoseden. (Allmänt gapskratt.) Som exempel kan jag nämna att den där jävla Dwight kommer under första halvan av månaden att få inte mindre än arton hotbrev från våra medlemsföretag. Inte för att vi tror att han kommer att betala utan bara för att håna honom.


En jävla tomte

Representant från Kronofogden, troligtvis Sven Kihlgren:
Ja, julen är verkligen härlig med allt vad den innebär. Först och främst tycker vi om julen eftersom även gäldenärerna få julklappar. Vi unnar dom verkligen att få något dom med. I början på Januari får vi hoppas att dom tröttnat på sina presenter för då tänker vi komma på besök för att utmäta dom. Förra julen genomförde vi en kartläggning av vad gäldenärer och deras anhöriga köpte i December. Vi skickade helt enkelt ut våra anställda i julhandeln för att hålla ett antal gäldenärer under uppsikt och det lönade sig. Vissa tog vi på plats...

Jag bryter där, jag är trött...

I vår släkt gillar vi inte att skjuta upp saker. Min mor blev just mor vid 16 års ålder, jag blev far när jag var 18. Min dotter har följt släkttraditionen och såg till att jag blev morfar när jag var 35. Numera har jag tre barn och tre barnbarn som allihop ska ha var sitt ”Mega Hugga Bugga 5000”. Därför rånar jag banker varje December och det är Claes Månssons fel. Nej, det var en lögn, men det har funnits tillfällen då tanken funnits där. Ibland händer det sig att jag skriver sånger om det, som jag sedan spelar tillsammans med Ljuramannen, min fru och Mr Andersson.

Det här är förra årets julvisa;


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Besök nu genast följande sidor annars kommer jag och spelar trumpet för er:


Noll Koll
Insolvens Sthlm
Skuldsatt
Obestånd
Villerider
Ljuramannen
Affesblogg
Att Göra Rätt För Sig


På sidan Fattiga Riddare finns ett diskussionsforum, besök det.

Länk till intressant.se

4 kommentarer:

  1. Strålande skrivet! Ibland undrar jag banne mig om det inte är så där det går till.. Jag kan bara säga att det är otroligt sjukt, detta med "hugga bugga 5000", det finns alltid NÅGOT varenda jul, och ja, jag är mamma. Nu är mina killar inte i den åldern då innehållet har störst roll, och mina egna föräldrar har rätt okej med pengar, så de står för de dyrare klapparna. Men det är inte så långt kvar innnan min äldsta, femåringen, ska ha märkeskläder och en massa annat som kostar multum. Vi får se. Personligen skulle jag dock tycka att mina räkningar som förblivit obetalda borde gå till en annan gäldenär, nämligen killen som hotade mig och min son till livet om han inte fick alla pengar vi fick in, under två års tid, när han en gång slutade håva in pengar så fick vi hoppa runt mellan skyddade boenden, så posten inte kunde nå oss, och där har du skälen till varför jag sitter där jag sitter idag. HELT allvarligt tycker jag att den som skulle betalt mina räkningar är snubben som hotade oss. Som ensam mamma gör man allt man kan och lite till för sina barn, så att välja vem som skulle få pengarna var inte svårt, i synnerhet inte när hans kompis kom och viftade med pistol i vårt kök för en utebliven betalning (hyran fick gå före så vi skulle få bo kvar, vid ett tillfälle. En dag senare vad det vapenhot som gällde, för felaktig prioritering!)

    Nä, en LITE mer human syn på gäldenärer borde vara gångbar. Ta reda på de faktiska omständigheterna till varför situationen uppstått. Och framför allt. Sänk priser och krav inför julen. Som sagt, det är inte alls otroligt att man samarbetar på liknande sätt som du beskrivit ovan. Åtminstone inte i min värld...

    SvaraRadera
  2. Men är det inte lite roligt att årets julklapp blev spikmattan... ett rent tortyrredskap... Själv funderar jag på en Mega Hugga Bugga 5000, undrar om den går att uppdatera till en 6000 efter helgerna, när den släpps, så att 5000 modellen, blir helt utdaterad.

    SvaraRadera
  3. Vi har nog samlat på oss en hel del ironi kring denna högtid. som egentligen är lågtid eller lådtid eller varför inte lånetid.
    Du har beskrivit eländet superbra, och som sagt det är val snart, Har oxå gjort en blogg i ämnet. ...Mörkt det är i huset - vi får se det spm vårat bidrag till klimatförändringarna - tänk allt papper och alla bilar dessa delgivningssnubbar har för att påminna oss om att julen är deras. :)

    SvaraRadera
  4. Jo för satan, Mega Hugga Bugga 6000 kommer 3/1 och är inte kompatibel med 5000-serien. Du kan i och för sig köpa en konverter för 2.599:- så kan du möjligtvis använda 5000, under förutsättning att du har chippat den hos en auktoriserad montör. Du kan dock bara använda den Ugandiska upplagan av 6000 då om du inte köpt till... ja och så vidare.

    SvaraRadera