söndag 7 mars 2010

Dwight tänker på bidragsberoendet

Eftersom jag vill vara exakt som alla andra tänkte jag yttra mig om de så kallade ROT & RUT-bidragen. ”Avdrag heter det”, skriker nu vän av ordning. Ja, ja... kalla det vad ni vill, avdrag och bidrag är i vilket fall bara olika ord för samma sak.

Då och då gapar en del politiker om att teater, musik, museer och liknande inte ska ha några statliga subventioner. Det för att den del av det Svenska folket som vill ta del av dessa kulturyttringar ska stå för kostnaden, de som inte är intresserade ska inte tvingas att bidra genom skattsedeln. Det jag tycker är lite märkligt är att samma människor som brukar framföra dessa åsikter nu tycker att det allmänna ska bidra till hemhjälp åt folk som är för lata för att städa själva.

Det är också lite märkligt att de borgerliga politikerna talar sig varma för ett planekonomiskt system som innebär att en mängd företag blir beroende av statliga avdragsbidrag för sin fortlevnad. Går inte det helt emot tanken med marknadsekonomi?

Jag tycker att det är tragiskt att både företag och rikt folk ska bli avdragsberoende. Det måste finnas något vi kan göra för att hjälpa dom ur den här onda spiralen dom har hamnat i.

Läs mer om RUT Samhälle Bidrag

Länk till intressant.se
Länk till Bloggkartan

1 kommentar:

  1. Men Jivlar! nu spottar du ur dig inlagg sa jag hinner inte med!

    Val talat!

    SvaraRadera