tisdag 2 mars 2010

Dwight tänker på får och svagsinta!

Allt jag säger här har sagts förut, av mig och av andra. Allt jag säger här behöver tydligen sägas igen, av mig och av andra...

Det finns mellan 500 & 600-tusen överskuldsatta i Konungariket Sverige och trots vad resterande del av befolkningen tror sig veta är de flesta INTE meriterade för att vara med i TV-shoven Lyxfällan. Med andra ord är det inte frågan om människor som glassar med kreditkortet utan att förstå att det ska betalas också, har en matbudget på 10.000:- i månaden och prompt måste ha tre Ferrari i garaget. Det är frågan om människor som inte har något kort överhuvudtaget, som möjligtvis har en matbudget på en tusenlapp och inte ens har råd med ett busskort. Och kanske viktigast av allt; det är människor som inte KAN betala sina skulder för att den Svenska lagen ser ut som den gör. Människor vars skulder stiger trots att man betalar flera tusen i månaden. Människor som blir ålagda att betala sådana avgifter och räntor, i ockerklass, att det inte går att komma ikapp.

Bankerna tycker att det här är fullt rimligt. Inkassobolagen tycker att det här är ett alldeles underbart system eftersom dom kan köpa en avskriven skuld och sedan ha laglig rätt att driva in den 10, 20, 30 gånger om, ofta med hjälp av Svenska staten. Även riksdagspartierna med Moderaterna och Socialdemokraterna i spetsen är nöjda med rådande regler och bestämelser. Det finns visserligen en och annan riksdagsledamot som försöker prata om överskuldsättning och dessutom besitter en hel del kunskap i frågan, Jan Ertsborn är en och Egon Frid är en annan. Dom blir dock överkörda av ignoranta får som står och yrar om att det måste finnas en balans, ett ord dom gillar att använda men som dom totalt saknar vetskap om betydelsen av.

Nu är ju jag en ödmjuk och vänlig människa, men om jag inte vore det så skulle jag förespråka att ”fåren” skulle få sig ett rejält kok stryk så att dom slutar upp med att stå och orera om saker dom inte begriper. Men nu gör jag alltså inte det... för att jag är ödmjuk... och vänlig... Jag frågar istället, ännu en gång, hur mycket pengar Inkassomaffian ger riksdagspartierna för att ledamöterna ska bete sig just som ignoranta får. För jag kan inte tänka mig att man vill stå i en talarstol och prata som en svagsint utan att få en rejäl ekonomisk ersättning för det.

OBS. Jag är medveten om att det där med får är en dålig liknelse, får är trevliga djur och jag hyser stor respekt för dom. Alltså vill jag be alla Sveriges får om ursäkt i händelse av att dom skulle känna sig kränkta. För att undvika internationella kriser och konflikter så vill jag även, på förhand, be Egyptiska och Nya Zeeländska får om ursäkt. Inte heller får bosatta i Kenya, Ukraina eller någon annanstans i världen ska känna att jag jämställer dom med Avsan och Ask. Jag har givetvis inte heller något emot dom som är svagsinta från födsel eller genom olyckshändelse. Det är dom som arbetat sig till idioti och dumhet med flit som jag känner ett ganska rejält förakt för.


Det här är inte ett Riksdagsmöte, det är en fårskock


Vi återvänder till dessa 500 – 600.000 överskuldsatta en stund. Om vi räknar lågt, mycket lågt, och säger att det för var och en av dessa individer finns en nära anhörig, barn, fru, man, sambo eller liknande. Då blir siffran på människor som är drabbade av Inkassobolagens terror, kronofogdens robotaktiga ”utförande av plikt” och Riksdagens förbannade blind, döv och stumhet över en miljon. Om var fjärde av dessa skulle tycka att det vore rimligt att även dom har en representant i Riksdagen så...

Så ...vill ni ha ett gäng riktiga människor i beslutande ställning, inte några som är uppfostrade på en partiexpedition och mest ägnar sig åt att vänta på Riksdagsmannapensionen? ...vill ni att ett antal personer som vet vad överskuldsättning innebär ska kunna tala för er? Ett gäng ”Fattiga Riddare”? Svara ja och skriv ut det här dokumentet, samla in så många namnunderskrifter ni kan och skicka det sedan till;Insolvens Stockholm, Box 761, 12002 ÅRSTA. Gör det nu så blir alla lyckliga. Observera att en underskrift inte innebär något medlemsskap i "Partiet Fattiga Riddare", det innebär inte heller att man avger några som helst löften att rösta eller valarbeta. Det enda man gör med sin namnteckning är att ge sitt bifall till registrering av ”Partiet Fattiga Riddare”.


Läs även andra bloggares åsikter om ,, , ,

10 kommentarer:

  1. *skrattar* igen. Ja "Härregud" man får ju kollaps när man läser om hur dumt det är.

    SvaraRadera
  2. Så sant, så sant. Tänk om människor som gått genom ekluten och fått insikt likt ett sjätte sinne fick vara med och bestämma - ja, då skulle det inte se ut som det gör.

    Fåren är fina djur. Om man skall jämföra Ask och Avsan med något så vet i hundan va´de skulle va. Kanske en liten parasit.

    SvaraRadera
  3. Nu ska vi nog kunna synas mer än i marginalen...;)

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte säga något annat, än att du har rätt, men är du helt säker på att det är en fårskock. Jag är säker på att jag såg både Avsan och Ask...

    SvaraRadera
  5. Roligt men skrämmande inlägg. Vi styrs av ett gäng fårskallar. Jag blir allt mer trött för var dag som går.

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  6. @skuldsatt
    You are killing me! Jag orkar inte skratta och jag tror minsann du lurade mig till skratt där!

    SvaraRadera
  7. Skuldsatt, nu är du väldigt, väldigt elak. Mot fåren!

    SvaraRadera
  8. In i plenisalen och 'Koddasparka' allihopa.

    SvaraRadera
  9. Bäste herr Nattljus!

    Jag gör dig gladeligen sällskap.

    Dwight

    SvaraRadera
  10. "Klondyke systemet" som vi lever i, ser inte till hur själva resultatet blir. Utan i vad företag tjänar på att jaga en gäldenär i 20-30 år. Svaret är enkelt, en djävla massa pengar. Ju större massa, ju mera pengar. Överskuldsatta har tagit rollen som de nya slavarna i modern tid. Vår massa heter Marknaden!

    SvaraRadera