onsdag 17 mars 2010

Dwight säger emot sig själv

När du av en eller annan anledning uppbär försörjningsstöd från kommunen är det tänkt att fungera under en kortare tid, beloppet är beräknat så att du ska kunna hålla dig vid liv och inte mycket mer. När du har löneutmätning så får du behålla ungefär samma summa som försörjningsstödet, ibland mindre eftersom kronofogden inte räknar med att du kan behöva el, tandvård och annat lyx. Skillnaden är att en löneutmätning är tänkt att pågå tills skulden är betald, hur länge det än dröjer. Två år, fyrtio år, för alltid...

Tillhör du gruppen evighetsgäldenärer så kommer skulden inte att försvinna hur mycket du än jobbar, får du löneförhöjning så får du behålla exakt lika mycket som tidigare och en lite större summa går till att betala av räntorna på skulden. Räntor, som är i ockerklass, och hittepå-avgifter ska, av någon märklig anledning, betalas först vilket gör att det sammanlagda skuldbeloppet stiger trots att du betalar år efter år.

En fråga man bör ställa sig nu är varför inte samtliga livstidsgäldenärer säger upp sig från sina arbeten, lever på soc. Jag tror att det beror på att det till största delen är fråga om hederliga människor som vill bidra med det dom kan och inte har en tanke på att försöka smita undan, alltså tvärtemot den bild som politiker från olika läger och media försöker måla upp.

Det här antar jag att alla vet, tänkte bara att jag skulle påpeka det ifall det skulle vara någon som inte gör det. Och nu ska jag övergå till delen där jag ägnar mig åt att säga emot mig själv...

Förutom att tigga och snatta är svartarbete ett sätt att skaffa sig en någorlunda dräglig tillvaro. Svartarbete skulle med lite vilja kallas stöld av allmänna medel och det finns ett talesätt som lyder ”tillfället gör tjuven”. Jag vill nog påstå att i det här fallet är det behovet som är den utlösande faktorn, alltså "behovet gör tjuven". Om du säger till någon som levt på existensminimum i tio år att han får tvåtusen svart för att byta topplockspackning på din Volvo Amazon så är det inte särskilt troligt att han säger att han helst vill göra det vitt. (Är det däremot frågan om en SAAB-V4 så kommer han inte att anta erbjudandet, vare sig det är svart eller vitt.) Jag påstår inte att den svarta arbetsmarknaden skulle försvinna om dom överskuldsatta blev mänskligt behandlade, men den skulle med all säkerhet minska. Och slutligen; jag har långt större förståelse för en evighetsgäldenär som jobbar utan skattemyndighetens vetskap än för en höginkomsttagare som vill ha bidrag till städhjälp.






Nu tycker jag att det är på sin plats att ni läser något vettigt, och det gör ni förslagsvis på följande bloggar:


3 kommentarer:

  1. Återigen en strålande blogg.

    SvaraRadera
  2. Kanoners inlägg! När de ändrade från att "bara" mäta ut under 6 månader till hela året, undrar hur mycket svartjobben rusade i höjden då? Lite otur i tänket där tror jag.

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  3. @Robert, ja att dom tänker det stämmer säkert. Jag tror också att det stämmer när du säger att dom har bara lite otur när dom tänker...

    Eller inte så lite otur heller.

    SvaraRadera