torsdag 11 mars 2010

Dwight undrar vad fan det är frågan om

Jag har aldrig några egna ideer utan jag stjäl dom från andra, så även idag. På Signerat Sthlm kan man idag läsa en mycket fin jämförelse mellan hur Sverige och övriga världen, främst då Finland och Belgien, behandlar problemet med överskuldsättning. Jag ställde mig frågan om Beatrice Ask känner till att Svenska staten är bäst i världen när det gäller att springa ärenden åt bankerna och ockrarna på inkassobolagen? Och visst fan vet hon det, i lokaltidningen stod det 2/3-07 att läsa så här; ”I Finland finns en lag som säger att staten inte verkställer fordringar efter 15 år. En absolut preskription är också på väg att införas. Men Finland har haft ett mycket större problem med överskuldsättning än Sverige, säger Ask.”

Och nu ber jag er att läsa det där citatet en gång till och tänka på vad det var som fru Ask sa den där dagen för tre år sedan. Vi tar sista delen en gång till; ”Men Finland har haft ett mycket större problem med överskuldsättning än Sverige, säger Ask”. Tycker hon alltså att Sveriges halva miljon överskuldsatta är för få för att det ska vara någon mening att åtminstone ge dom en chans, ska vi vänta tills det är en miljon jämt? Överskuldsättningen beräknas kosta samhället runt 50.000.000.000:- om året och det är alltså enligt Ask inget större problem? Jag kan inte låta bli att undra hur fan människan resonerar. Enligt ”Obestånd” har Beatrice Ask läst ekonomi men jag betvivlar att hon fick något slutbetyg. Om hon skötte sina studier med samma hastighet som hon har skött frågan med en ny skuldsaneringslag så kan jag tänka mig att hon hade en hel del böcker kvar att läsa när skolklockan ringde ut för sista gången.

Nu till något helt annat.

Hon må vara en tokdåre men jag måste erkänna att Jihad Jane är ett satans tufft namn.

Skuldfällan i TV3 fortsätter sin kamp för att befästa fördommar. Fint jobbat, jubelidioter.


3 kommentarer:

  1. Hon kanske blandade i hop överskuldsättning med kriget.

    23 mars ja. De håller ju som bäst på att införa nya hårdare lagar och bestämmelser om ditten och datten så de har nog lagt detta i malpåse. Vi hoppas.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också Jihad Janes namn. Galen eller inte men det ÄR ett skittufft namn.

    Jag tror inte alls Finland haft en besvärligare situation med överskuldsättning. Jag tror (utan att veta dock) att det ser ganska lika ut. MEN man har sett att systemet med en verställighet som går borgenärernas ärenden inte går ha utan MAKTUTJÄMNANDE insatser. Hence the mer genomtänkta tanken.

    Tror jag.

    Å så tackar jag för underhållningen igen! Alltid lika roligt. Ironi är ballt. :D

    //Ulrika

    SvaraRadera
  3. läste länken till artikeln. 16 000... my A*se. lägg til alla som inte har utmätningsbar inkomst och "bara" ligger på "långtidsbevakning".

    som sagt, man är inte bortskämd med att bli imponerad...

    SvaraRadera